AjankohtaisSYLILLINEN 1/2017 – Ai sairastavatko pojatkin?

AjankohtaisSYLILLINEN
Ole läsnä ja kohtaa aidosti
Ai sairastavatko pojatkin?
Katsaus ajankohtaiseen syömishäiriötutkimukseen
BED:n tunnistaminen ja hoito
Kun syömishäiriön taustalla on traumatisoituminen

Ai sairastavatko pojatkin?

Anoreksiaa sairastavasta miehestä löytyy kuvaus jo 1600-luvun loppupuolelta. Syömishäiriöiden diagnostisia kriteerejä ei ole erikseen naisille ja miehille. Tästä huolimatta, poikien ja miesten syömishäiriöitä tunnistetaan tyttöjen ja naisten syömishäiriöitä huonommin. Väestötutkimuksissa miesten osuus sairastavista liikkuu yleensä 1/5–1/10 välissä, mutta hoidossa olevien miespuolisten potilaiden osuus on vain noin 5 %. Väestötutkimukset myös osoittavat, että miehilläkin on huolta kehostaan ja painostaan. Ei yhtä paljon kuin naisilla, mutta kuitenkin merkittävästi. Erityisen paljon huolta näyttäisi esiintyvän ylipainoisilla pojilla.

Mistä tunnistamisen vaikeudet johtuvat?

Käypä hoito -suosituksessa mainitaan, että syömishäiriöiden diagnostiset kriteerit soveltuvat huonosti pojille ja miehille, sillä sairauden ilmiasu saattaa heillä olla erilainen kuin tytöillä ja naisilla. Miehillä syömisen rajoittaminen ja kehon hallintapyrkimykset eivät aina liity painon vähentämiseen, vaan ovat enemmän yhteydessä lihaksikkuuteen ja kehon muotoon.

Kyllä, pojatkin sairastavat. Ja ihan kuten tytötkin, he sairastavat erilaisia ja erinäköisiä syömishäiriöitä. Suurimmat sukupuolierot lienevät hoitoon hakeutumisessa ja -oh­jauk­sessa, ei syömishäiriön ilmiasussa.

Rasmus Isomaa
Kehityspsykologian dosentti, Fredrika-klinikan toiminnanjohtaja

Ai, sairastavatko pojatkin syömishäiriötä?

Myös pojat ja miehet kantavat huolta painostaan ja ulkonöstään.

» Tukipuhelin 02 251 9207. Yhteystiedot