AjankohtaisSYLILLINEN 1/2017 – Katsaus ajankohtaiseen syömishäiriötutkimukseen

AjankohtaisSYLILLINEN
Ole läsnä ja kohtaa aidosti
Ai sairastavatko pojatkin?
Katsaus ajankohtaiseen syömishäiriötutkimukseen
BED:n tunnistaminen ja hoito
Kun syömishäiriön taustalla on traumatisoituminen

Katsaus ajankohtaiseen syömishäiriötutkimukseen

Laihuushäiriöstä ja niiden kanssa samanaikaisesti esiintyvistä psykiatrisista rinnakkaishäiriöstä on julkaistu viime vuosina useita tutkimuksia. Syömishäiriöpäivillä pidetyssä esityksessä tarkasteltiin kolmea aihepiiristä tehtyä tutkimusta. Tutkimusten keskeinen sanoma oli, että psykiatriset rinnakkaishäiriöt ovat yleisiä laihuushäiriöön sairastuneilla.
Rinnakkaishäiriöt näyttävät liittyvän pidempään hoitoprosessiin, suurempiin hoitokustannuksiin sekä heikompaan hoitotulokseen. Rinnakkaishäiriönä esiintyvä masennus ja ahdistus ovat myös yhteydessä vaikeampiin syömishäiriöoireisiin, itsemurhayrityksiin ja useampiin sairaalahoitojaksoihin. Tämän lisäksi psykiatriset rinnakkaissairaudet lisäävät laihuushäiriöön sairastuneiden naisten kuolleisuutta ja erityisen selvää tämä on ei-luonnollisten kuolemien kuten itsemurhien, onnettomuuksien ja henkirikosten kohdalla. Tutkimusten tulokset osoittavat yhdessä, että laihuushäiriöön sairastuneiden psykiatristen rinnakkaishäiriöiden varhainen diagnostisoiminen ja hoito ovat tärkeitä.

Yasmina Silén
Nuorisopsykiatriaan erikoistuva lääkäri, psykoterapeutti, väitöskirjatutkija

Rinnakkaisdiagnoosit voivat vaikeuttaa syömishäiriön hoitoa

» Tukipuhelin 02 251 9207. Yhteystiedot