AjankohtaisSYLILLINEN 2/2017 – Palanen Kuopion SYLI-keskuksen arkea

AjankohtaisSYLILLINEN
SYLI-keskuksissa kohdataan sairastuneita, läheisiä ja ammattilaisia
Palanen Kuopion SYLI-keskuksen arkea
Vuoden 2017 SYLI-kummi Jenny Lehtinen

Palanen SYLI-keskuksen arkea – perjantaipäivä Kuopion SYLI-keskuksella

Perjantai on Kuopion SYLI-keskuksessa viikon odotetuimpia päiviä. Ei pelkästään lähestyvän viikonlopun vuoksi, vaan myös siksi, että perjantaisin SYLI-keskuksen ovet avautuvat ja aikaa vietetään yhteisen lounaspöydän ääressä.

Perjantain tuettu lounas katetaan klo 11-13, ja syömään saa liittyä parituntisen aikana, kun se parhaiten kävijälle sopii. Lounas toteutetaan omin eväin, eikä lautasen sisältö ole aterian olennaisin elementti. Kukin kävijä syö omien mieltymystensä ja tavoitteidensa mukaisesti – ilman painostusta tai ohjeistusta. SYLI-keskus tarjoaa lounaalle lämminhenkiset puitteet, ruoalle lämmitys- ja kylmäsäilytysmahdollisuuden ja ennen kaikkea turvallista ja kuuntelevaa lounasseuraa. Pöydän ääressä eväsruokailee usein kumpikin SYLI-keskuksen työntekijöistä – toiminnanohjaaja Niina sekä koordinaattori Anni. Vapaamuotoisen ateriatuokion päätteeksi nautitaan hyvät, SYLI-keskuksen tarjoamat kahvit ja teet - milloin pirteän pöydän äärellä, milloin leppoisammin sohvan nurkassa.

Kuunteleva kohtaaminen on toiminnan ydin

Yhteisen lounashetken lisäksi perjantai on muutoinkin päivä, jolloin syömishäiriötä sairastavat tai heidän läheisensä toivovat usein henkilökohtaista tapaamista SYLI-keskuksen työntekijän kanssa. Kävijöiden kanssa keskustellaan monenlaisista mieltä askarruttavista asioista niin syömishäiriön sairastamiseen, siitä toipumiseen kuin sen elämään tuoviin vaikutuksiinkin liittyen. Tärkeimpänä SYLI-keskuksen tavoitteena on kannatella ja luoda toivoa vaikealta tuntuvissakin elämäntilanteissa. Yhteinen ymmärrys syömishäiriöistä ja kävijöiden herkkänäköinen ja kuunteleva kohtaaminen on Kuopion SYLI-keskuksen toiminnan ydin. Haluamme luoda uskoa siihen, että syömishäiriö on sairaus, josta voi toipua.

Aiheesta ja aiheen vierestä

Vaikka SYLI-keskustoiminta on suunnattu syömishäiriötä sairastaville ja sairastavien läheisille, suinkaan aina keskustelujen aiheet eivät liity millään tavalla syömishäiriöihin. Erään kävijämme kuvaus "aiheesta ja aiheen vierestä" kertoo jotain hyvin olennaista SYLI-keskuksen luonteesta. Välillä nauretaan vedet silmissä, toisinaan kyynelehditään pois vakavampia tunteita. Meille olennaista ei ole keskittyminen diagnooseihin, hoitohistoriaan tai oireiluun, vaan olemme kiinnostuneita kohtaamaan ihmisen ihmisenä ja juuri sellaisena kuin kukin sillä hetkellä on. SYLI-keskuksessa on lupa nauraa, itkeä, syödä, juoda, hiljentyä, ihmetellä, kikattaa, haukotella ja levähtää juuri silloin kuin itsestä sille tuntuu.

Kuopion SYLI-keskukseen katetaan tuettu lounas joka perjantai

SYLI-keskuksen tavoitteena on kannatella ja luoda toivoa
vaikealta tuntuvissakin elämäntilanteissa

» Tukipuhelin 02 251 9207. Yhteystiedot