AjankohtaisSYLILLINEN 3/2017 – Hyvinvointiareena

AjankohtaisSYLILLINEN
Liiton vuoden vapaaehtoinen on monessa mukana
Tukipuhelimessa ja SYLI-chatissa autetaan muita ja samalla itseä
Hyvinvointiareenassa kohdattiin terveydenhuollon ammattilaisia

Mistä on kyse?

Syyskuun puolivälissä järjestetty Hyvinvointiareena oli ensimmäinen laatuaan. Opetushallituksen ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteistyössä toteuttama Hyvinvointiareena yhdisti aikaisemmat kouluterveyspäivät, opiskeluterveyspäivät ja opiskeluhuollon kansalliset kehittämispäivät. Hyvinvointiareenan kohderyhmää oli siten oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvoinnin parissa työskentelevät esiopetuksesta korkea-kouluihin. Eli juuri se porukka, joka on merkittävässä roolissa lasten, nuorten ja nuorten aikuisten syömishäiriöiden tunnistamisessa ja puuttumisessa. Varasimme paikan, pakkasimme materiaalit ja olimme ilolla vastaanottamassa messuyleisöä heti etukärjessä sisääntuloväylään nähden.

Keitä siellä oli ja mitä ne tykkäs?

Messuyleisössä pyöri kahden päivän aikana vajaat 600 terveydenhoitajaa, psykologia, koulukuraattoria ja muita hyvinvointialan toimijoita. Syömishäiriöliiton ständillä riitti vilskettä. Tuu SYLIin -paperikassit olivat selkeä hittituote ja pinssit lähtivät hanakasti messuvieraiden matkaan. Painetta tuli saada jakoon uutta materiaalia, johon onneksi pystytään tulevana vuonna vastamaan SYLI-keskuksissa työstettävien kohtaamisoppaan ja läheisten oppaan myötä. Erityisesti kaivattiin videomateriaalia nuorten tavoittamiseksi, ja tämäkin on otettu työn alle. Pitäisiköhän sitä ryhtyä tubettamaan?

Messujen oivallus

En malttanut olla utelematta erään Älä laihduta -päivän pinssin äärellä supattelevan parivaljakon hihittelyn syytä. "Eikun sitä vaan, että tähän kun laittais kolmosen eteen, olis Älä laihduta -päivä 365." Niinpä tietysti! Sehän meidänkin mielestä on Älä laihduta -päivän sanoma, Älä laihduta -päivä joka päivä. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki sinä tuntemattomaksi jäänyt messuvieras! Täytyy myöntää, että harmittaa, kun en ehtinyt itse keksiä tätä ensin!

Mikä puhututti?

Erityistä huolta messuyleisön keskuudessa tuntui aiheuttavan pojat ja poikien oireilu. Siinä missä nuoret tytöt tuskailevat muuttuvan kehonsa kanssa, pojat tuskailevat kun keho ei miehisty. Mieleen tulee väistämättä tammikuisten Syömishäiriöpäivien Rasmus Isomaan esitys, jonka päätösdiassa todettiin: "It is just as hard to be Ken as it is to be Barbie." Ulkonäköpaineet eivät todella ole enää, jos ovat koskaan olleetkaan, pelkästään tyttöjen ja naisten juttu. Hienoa kuitenkin, että hyvinvoinnin ammattilaisetkin ovat havahtuneet tähän.

Milloin uudestaan?

Hyvinvointiareena järjestetään joka toinen vuosi, seuraavan kerran 17.–18.9.2019.

Syömishäiriöliiton Tuu SYLIin -kassit ja pinssit tekivät messuilla kauppansa

Tuu SYLIin -kassit ja pinssit tekivät messuilla kauppansa.

» Tukipuhelin 02 251 9207. Yhteystiedot