AjankohtaisSYLILLINEN 3/2017 – Tukipuhelin ja SYLI-chat

AjankohtaisSYLILLINEN
Liiton vuoden vapaaehtoinen on monessa mukana
Tukipuhelimessa ja SYLI-chatissa autetaan muita ja samalla itseä
Hyvinvointiareenassa kohdattiin terveydenhuollon ammattilaisia

Tukipuhelimessa ja SYLI-chatissa autetaan muita ja samalla itseä

Vaikka Syömishäiriöliiton jäsenyhdistykset kattavat koko maan, lähimpään vertaistukiryhmään saattaa olla satojen kilometrien matka. Liiton tukipuhelin ja SYLI-chat tarjoavat apua paikasta riippumatta. Molemmissa päivystämisestä huolehtivat koulutetut kokemusasiantuntijat, joilla on oma kokemus syömishäiriön sairastamisesta ja sairastavan läheisenä olemisesta.

Riitta ja Heidi tekevät päivystystyötä sekä puhelimessa että chatissa ja he lupautuivat kertomaan, millaista tukityön tekeminen oikeasti on. Molemmilla on jo pidempi kokemus päivystämisestä, Riitta on aloittanut tukipuhelimessa neljä vuotta ja Heidi kaksi vuotta sitten. Molemmat ovat tehneet myös muuta vapaaehtoistyötä liitossa ja omassa yhdistyksessään. Riitta on sairastuneen läheinen, Heidi on itse sairastanut syömishäiriön.

Mikä päivystämistyössä on palkitsevaa ja mikä haastavaa?

Sekä Riitan että Heidin mielestä palkitsevinta on, kun voi tuntea olevansa avuksi ja kun osallistuja on kiitollinen saamastaan avusta, tuesta ja toivosta. Päivystäjä voi olla ensimmäinen henkilö, jolle sairastava tai hänen läheisensä on uskaltanut kertoa tarinaansa. Tuo luottamus on palkitsevaa.

Haastavaa puolestaan on, jos joku soittaa oikein ahdistuneena eikä tilanne ole tuntunut yhtään lieventyvän puhelun aikana. Tai jos sairastava ei halua hakea apua, on hengen­vaarallisessa tilassa tai itsetuhoinen. Haasteellista on myös avuttomuuden tunnetta kokevan vanhemman tai muun läheisen neuvominen esim. tilanteissa, joissa yhteys sairastavaan on katkennut. Näitä tilanteita päivystäjä jää usein miettimään jälkeen päin.

Miten tukipuhelimessa ja SYLI-chatissa käydyt keskustelut eroavat toisistaan?

Molempien naisten mielestä päivystäminen neuvontapuhelimessa on täysin erilaista kuin chatissa. Tukipuhelimeen soittajilla on usein jokin tietty asia tai ongelma, johon he haluavat tukea tai neuvoja. Puhelimessa ollaan vain soittajaa varten ja hänen kanssaan on mahdollista puhua syvällisesti.

SYLI-chat taas on ryhmä, jossa päivystäjä pitää yhtä aikaa keskustelua yllä, moderoi sitä ja ottaa kaikki huomioon. Tämä on haastavaa, vaikka päivystäjiä onkin kaksi. Chatissa keskustellaan yleensä lyhyesti useista aiheista ja se antaa mahdollisuuden myös osallistujien keskinäiseen vuoropuheluun. Tukipuhelimeen soittavat sekä läheiset että sairastavat, toisinaan myös sairastuneen työnantaja tai oppilaitosten työntekijät. Chatin keskustelijat ovat yleensä sairastavia.

Miksi teet tukityötä?

Riitta ja Heidi tekevät tukityötä, koska haluavat auttaa sairastuneita ja heidän läheisiään. Auttamisen kautta oma vaikea kokemus saa merkityksen. Tukityötä tehdessä saa ymmärrystä syömishäiriöstä sairautena ja sen vaikutuksista niin sairastavan kuin hänen läheistensä elämään. Se auttaa päivystäjää myös henkilökohtaisesti.

Tukityön kautta voi löytää itsestään aivan uusia puolia itsestään. Heidin mielestä syömishäiriöstä toipuminen on ollut niin ihana asia, että hän todella mielellään edesauttaa toisen ihmisen toipumista.

Miten pidät huolta omasta jaksamisestasi?

Jos päivystystyössä tulee eteen jotain, joka jää mietityttämään, se on hyvä purkaa esimerkiksi toisten päivystäjien tai SYLI-keskuksen työntekijöiden kanssa. Tukityötä tehdessä on tärkeää myös kuulostella itseään ja tunnistaa omat rajat ja mahdollisuudet. Jos päivystystyö alkaa tuntua liian raskaalta, siitä voi pitää hetken taukoa. Pelkkä tieto taukomahdollisuudesta helpottaa oloa jo sinällään.

Etäisyyden ottaminen vaikeisiin asioihin auttaa, samoin kun harrastukset, hyvät ihmissuhteet ja rentoutuminen. Toista ihmistä ei voi auttaa, jos itsellä on vaikea elämäntilanne ja voimat vähissä.

Mitä sanoisit ihmiselle, joka harkitsee päivystäjäksi lähtemistä?

Riitta toteaa, että päivystäjänä saattaa herkästi tuntea riittämättömyyden tunnetta. En muistanut sanoa tätä tai tuota tai sanoinko kenties jotain sopimatonta? Riitan mukaan jokaisen päivystäjän on muistettava se, että kukaan ei ole täydellinen. Vaikka välillä voi epäillä, osasinko auttaa yhteydenottajaa, niin silti on luotettava siihen, että olet auttanut häntä.

Heidi suosittelee lähtemään mukaan, jos yhtään siltä tuntuu! Hän on oppinut tukityötä tehdessään todella paljon sellaista, mikä varmasti hyödyttää muuallakin työelämässä. Lisäksi Heidi on oppinut paljon omasta itsestäni. Heidi muistuttaa, että jokaisella on varmasti annettavaa, ja mitä enemmän eri tyyppisiä ihmisiä on mukana niin sen parempi, sillä jokaisen tarina on erilainen.

Syömishäiriöliitto-SYLI ry:n tukipuhelin päivystää arkimaanantaisin klo 9–15 numerossa 02 251 9207. SYLI-chat joka toinen torstai klo 18–19.30. Marraskuun puolivälistä alkaen chat on joka torstai. Katso ohjeet Syömishäiriöliiton sivulta.

Tukityö auttaa sekä tuettavaa että tukijaa

Tukityö auttaa sekä tuettavaa että tukijaa.

» Tukipuhelin 02 251 9207. Yhteystiedot