2017-4-on-kiitosten-ja-jaahyvaisten-aika.html

On kiitosten ja jäähyväisten aika
Kohtaamisopas syömishäiriöitä kohtaaville ammattilaisille

On kiitosten ja jäähyväisten aika

On tullut aika jättää jäähyväiset työpaikalle, jossa olen saanut työskennellä, kehittyä ja kehittää jo kymmenen vuoden ajan. Alun alkaen tulin ALUESYLI-projektiin 1,5 vuoden ajaksi kehittämään Syömishäiriöliiton aluetyötä ja auttamaan yhdistyksiä vertaistuessa ja yhdistyshallinnossa, levittämään tietoa syömishäiriöistä ja hakemaan jatkoa projektille. Projekti onnistui ja saimme silloin RAY:lta pysyväluonteisen rahoituksen aluetoiminnalle. Tuolloin liitossa oli 4,5 työntekijää. Vuonna 2012 liiton toiminta laajeni Tampereen SALT-hankkeen myötä ja toimenkuvani laajeni aluepäällikön työksi eli vastasin valtakunnallisesti aluetyöstä. Vuonna 2016 SALT-hanke sai jatkorahoituksen ja muuttui SYLI-keskus Tampereeksi. Kuopio sai oman SYLI-keskuksen projektirahoituksella. Tänä aikana liitto sai myös viestintävastaavan ja talouspäällikön. Vuoden 2017 olen toiminut liiton vt. toiminnanjohtajana. Kaikkien näiden vuosien aikana liitossa on tapahtunut voimakasta kehittymistä, kasvamista ja kehittämistä ja tänä päivänä liitossa on 8,5 työntekijää.

Kun tulin Syömishäiriöliittoon töihin vuonna 2007, oli syömishäiriökentän tilanne aivan eri kuin tänä päivänä. On ollut upeaa huomata, kuinka kymmenessä vuodessa syömishäiriökenttä on tehnyt uskomattoman muodonmuutoksen. Vuonna 2007 kokemusasiantuntijat hoitotyössä oli lähes utopiaa, Syömishäiriöliittoon ja vertaistukeen ylipäätään suhtauduttiin varauksella. Syömishäiriökoulutuksia ammattilaisille ei järjestetty ja sen vuoksi liitto alkoi järjestämään Syömishäiriöpäiviä vuodesta 2009 alkaen. Syömishäiriöasiantuntijoita oli vaikea saada luennoimaan ja syömishäiriöihin suhtauduttiin marginaalina sairautena.

Tänä päivänä hoitoa ohjaa uusi Käypä hoito -suositus (2015) ja liitto on saanut olla kehitystyössä mukana, eri syömishäiriöitä tunnistetaan paremmin ja varhaisemmassa vaiheessa, kokemusasiantuntijoita ja vertaistukea arvostetaan ja niiden suuri merkitys tunnistetaan ja tunnustetaan, Syömishäiriöliiton puoleen käännytään ja liitto on haluttu yhteistyökumppani, syömishäiriöasiantuntijoiden määrä on kasvanut valtavasti, syömishäiriökoulutuksia järjestetään ja syömishäiriöhoidon kehittämistyöryhmiä kokoontuu ympäri Suomen. Lisäksi mahtavaa on, että viime vuosien aikana on lisääntynyt kehoaktivismi/kehopositiivisuus, jolla on tärkeä ennaltaehkäisevä vaikutus. Toki vielä kehitettävää on paljon. Hoitoketjut ovat edelleen puutteellisia, hoitoon pääsyn kriteerit usein liian korkeat ja erikoistunutta syömishäiriöhoitoa on vaikea saada. Mutta liitto jatkaa näihin asioihin vaikuttamista aktiivisesti.

Olen kiitollinen näistä kaikista vuosista syömishäiriötyön parissa. On ollut merkittävää tehdä tärkeää työtä ja kokea, että työssään on voinut vaikuttaa niin hoidon kehittämiseen ja kehittymiseen kuin yksilön toipumistyöhön ja arjen tukemiseen. Mieluisimpia työtehtäviäni ovat aina olleet erilaiset koulutukset ja niitä olen näiden vuosien aikana saanut tehdä satoja. Vielä kymmenen vuodenkin jälkeen syömishäiriöistä puhuminen innostaa ja usein luennolla sanonkin, että minut saa keskeyttää, jos ehtii, koska minulla sitten riittää asiaa syömishäiriöistä monta viikkoa putkeen. Yhtenä omista lempiteemoistani on ollut lasten ylipainoon puuttuminen, johon suhtaudun erittäin kriittisesti. Yhdynkin vakaasti Ylen Vaakakapinan sanomaan, että lapsille pitää antaa kasvurauha.

Lämmin kiitos upeille ja asiantunteville työntekijöille, liiton hallitukselle ja kaikille joita olen vuosien aikana työssäni kohdannut, niin sairastaville, läheisille, vapaaehtoisille ja terveydenhuollon ammattilaisille! On ollut ilo ja kunnia olla mukana Sylissä.

Sydämellä Tanja

Tanja työskenteli liitossa 10 vuoden ajan.

» Tukipuhelin 02 251 9207. Yhteystiedot