AjankohtaisSYLILLINEN 4/2017 – Vuoden 2017 SYLI-kummi Jenny Lehtinen

Balettioppilaitoksessa kiinnitetään huomio syömishäiriöihin
SYLI-kummi kyseenalaistaa käsitykset ylipainosta
Oivalluksia Kouvolasta
On kiitosten ja jäähyväisten aika
Kohtaamisopas syömishäiriöitä kohtaaville ammattilaisille

SYLI-kummi kyseenalaistaa käsitykset ylipainosta

Vuoden 2017 SYLI-kummiksi valittiin viime kesän äänestyksessä Jenny Lehtinen. Jenny on tullut tunnetuksi erityisesti tämän vuoden käynnissä olleesta Ylen Vaakakapinasta, jonka keskiössä on se, että ihmisen arvoa ei mitata puntarilla. Jokainen ansaitsee asiallista kohtelua riippumatta siitä, paljonko painaa. Vaakakapina on saanut valtavasti huomiota ja kampanjan Facebook-yhteisöihin osallistuu yli 50 000 keskustelijaa.

Syömishäiriöliiton vt. toiminnanjohtaja Tanja Tiainen kävi palkitsemassa Jennyn joulukuussa. Jennylle ojennettiin palkinnoksi perinteinen mukavaaka.

Pian päättyvä Vaakakapinavuosi on ollut Jennyn omin sanoin mieletön.
- On ollut upea nähdä, että näistä asioista voidaan jo puhua ja aika oli selvästi kypsä tällaiselle kampanjalle. Vaakakapina sai tosi positiivisen vastaanoton kautta linjan, mukaan lähtivät liikuntatoimijat, terveydenhuolto ja monenlaiset muut tahot. Ihmisten mitta on täynnä sitä, että vain tietynlainen keho kelpaa, Jenny summaa huomioitaan.

- Mukaan lähti myös hurja määrä yksittäisiä ihmisiä, jotka ovat jakaneet kokemuksiaan sosiaalisessa mediassa, tukeneet toisiaan ja tehneet valtavia oivalluksia. Yhteisöllä on ollut todellinen merkitys ihmisten elämässä.

Elämä Vaakakapinan jälkeen

Kulunut vuosi on ollut Jennylle tärkeä, mutta myös rankka. Vaakakapinan kapinajohtajuuden lisäksi hän on tehnyt Ylelle Jenny + -televisiosarjaa.
- Olen joutunut arvioimaan vuoden aikana omia voimavarojani. En ole myöskään pystynyt enkä ehtinyt elämään kuten saarnaan. Olen pikkuhiljaa opetellut asettamaan rajoja ja huolehtimaan itsestäni. Nyt on aika rauhoittua ja laskea kierroksia.

Vaakakapina päättyy suunnitellusti vuoden 2017 lopussa, mutta sen aikana tuotetut sisällöt ja materiaalit säilyvät verkossa. Keskusteluyhteisö Läskimyytinmurtajat jatkaa elämäänsä Facebookissa vapaaehtoisvoimin. Jenny itse keskittyy tekemään jatkoa Jenny + -ohjelmasarjaan.

Lisätietoa Vaakakapinasta: https://yle.fi/aihe/vaakakapina

Jenny sai palkinnoksi perinteisen mukavaa'an

Jenny sai palkinnoksi perinteisen mukavaa'an.

» Tukipuhelin 02 251 9207. Yhteystiedot