Älä laihduta -päivä 6.5. – VAAKAKAPINA

Älä laihduta -päivä Facebookissa

Sinut on haastettu!
Lähde mukaan kehopositiivisuuden rintamaan

Älä laihduta -päivää vietetään 6.5.

Älä laihduta -päivää vietettiin Suomessa ensimmäisen kerran vuonna 2008. Kuluneiden vuosien aikana painoon ja laihduttamiseen liittyvät asenteet ovat muuttuneet sallivampaan suuntaan. Kehopositiivisuus ja itsensä hyväksymisen sanoma on levinnyt ja saanut paljon lisää jalansijaa. Silti elämme edelleen hyvin ristiriitaisessa ympäristössä, joka toisaalta kannustaa arvostamaan itseä, mutta toisaalta painostaa laihduttamaan ja kohtelemaan omaa kehoa äärimmäisen ankarasti.

Vaakakapina on kehopositiivisuuden vallankumous

Syömishäiriöliitto on iloinen ja innostunut Ylen koko vuoden kestävästä Vaakakapina-kampanjasta.
"Vaakakapina on kehopositiivisuuden vallankumous", kertoo kapinapäällikkö Jenny Lehtinen. "Kehotamme ihmisiä lopettamaan laihduttamisen ja ottamaan takaisin vallan omaan vartaloonsa. Haluamme, että kaiken kokoiset vartalot tuodaan esiin ilman kauhistelua.", Jenny linjaa Vaakakapinan tavoitteita.
Jo yli 50 000 keskustelijaa osallistuu kampanjan Facebook-yhteisöihin. Kapinalle on selvästi kysyntää.

Haastamme median liittymään Vaakakapinaan

Viime vuoden Älä laihduta -päivänä Syömishäiriöliitto-SYLI ry ja sen jäsenyhdistykset saivat kymmeniä bloggaajia mukaan jakamaan kehopositiivisuuden sanomaa. Nyt haastamme yhdessä kapinapäällikkö Jennyn kanssa median liittymään Vaakakapinaan ja Älä laihduta -päivän henkeen.
"Kyllä mä haluan haastaa jokaisen median edustajan mukaan miettimään, millaista kehokuvaa tässä maassa välitetään. Ymmärtämään ja sen myötä kantamaan vallan mukana tulevan vastuun siitä, miten ihmiset kokevat oman itsensä ja oman vartalonsa. Koska kaikki kehopuhe vaikuttaa, kaikkein pienimpiinkin", Jenny muistuttaa.
Jokaisella on oikeus olla omannäköinen ja ainutlaatuinen. Oletko mukana?

Lisää Vaakakapinasta: http://yle.fi/aihe/vaakakapina

Liitto ja sen jäsenyhdistykset ympäri Suomen viettävät Älä laihduta -päivää eri tavoin. Tapahtumat kootaan Facebook-sivulle sekä liiton nettisivuille. Sivut päivittyvät jatkuvasti.

Lisätiedot:
Viestintävastaava Terhi Luukkainen