Perustiedot Syömishäiriöliitto-SYLI ry:stä 2016

Syömishäiriöliiton esite (PDF-tiedosto)
Tilaa Syömishäiriöliiton ja jäsenyhdistysten esitteitä (ilmaisia) tai oppaita
Syömishäiriöliiton oppaat
Tiivistelmä Syömishäiriöliiton strategiasta (PDF-tiedosto)
Syömishäiriöliiton säännöt (PDF-tiedosto)

Syömishäiriöliitto-SYLI ry - Tietoa ja tukea

Syömishäiriöliitto - SYLI ry edustaa syömishäiriöön sairastuneita ja heidän läheisiään. Liiton tarkoituksena on edistää edustamiensa ryhmien hyvinvointia vaikuttamalla syömishäiriöiden tunnettuuteen sekä hoidon ja kuntoutuksen kehittymiseen. Tavoitteena on tuoda syömishäiriöt esiin marginaalista. Liitto nostaa keskusteluun syömishäiriöön sairastuneiden asemaan ja hoitoon liittyviä epäkohtia, joista keskeisimpiä ovat hoidossa esiintyvät suuret alueelliset erot niin laadullisesti kuin määrällisestikin. Liitto tukee jäsenyhdistystensä alueellista toimintaa sekä yhdistyksissä tehtävää vapaaehtoistyötä.

Paikallisesta toiminnasta, mm. vertaistukitoiminnan ylläpitämisestä, vastaavat liiton alueelliset jäsenyhdistykset, joita on tällä hetkellä seitsemän. Jäsenyhdistyksissä on yhteensä noin 600 henkilöjäsentä.

• Etelän-SYLI ry (Helsinki)
  • Itä-Suomen-SYLI ry (Kuopio)
  • Kaakkois-Suomen Syömishäiriöperheet ry (Kouvola)
  • Lounais-Suomen – SYLI ry (Turku)
  • Pohjanmaan syömishäiriöperheet ry (Kokkola)
  • Pohjois-Suomen SYLI ry (ent. Pohjois-Suomen syömishäiriöperheet ry) (Rovaniemi)
  • Sisä-Suomen SYLI ry (ent. Väli-Suomen syömishäiriöperheet ry) (Tampere)

Syömishäiriöliitto - SYLI ry:n ylin päättävä elin on kerran vuodessa kokoontuva vuosikokous, joka muodostuu jäsenyhdistysten omissa vuosikokouksissaan nimeämistä edustajista. Toiminnasta vastaa vuosikokouksessa valittava hallitus. Liiton hallinto tekee päätökset liiton kokonaistoiminnasta ja seuraa toiminnan osa-alueiden tavoitteiden toteutumista. Liiton puheenjohtajana toimii Tea Viljanen Porista. Hallitus koostuu kuudesta varsinaisesta ja kahdesta varajäsenestä.

Liiton keskustoimisto sijaitsee Turussa ja aluetoimisto Oulussa. Liiton vt. toiminnanjohtajana toimii kehittämispäällikkö Tanja Tiainen, Oulusta. Keskustoimistolla työskentelee talouspäällikkö, viestintävastaava ja jäsensihteeri. SYLI-keskukset sijaitsevat Tampereella ja Kuopiossa, niissä on kummassakin kaksi työntekijää.

Liiton jäsenyhdistyksistä Lounais-Suomen – SYLI ry:llä on yksi työntekijä ja Etelän-SYLI ry:llä on kaksi työntekijää.

Liiton Internet-sivuilta www.syomishairioliitto.fi löytyy tietoa liiton ja alueellisten jäsenyhdistysten toiminnasta, vertaistuesta ja syömishäiriöistä. Nettisivuilla toimii myös keskustelupalstat sekä syömishäiriöön sairastuneille että heidän läheisilleen. Sivuilta löytyvät lisäksi tiedot eri puolilla maata kokoontuvista vertaistukiryhmistä ja tarjolla olevasta sähköpostivertaistuesta. Liiton nettisivujen kautta voi liittyä jäseneksi itseä lähimpänä olevaan jäsenyhdistykseen. Nuorille suunnattu nettisivusto toimii osoitteessa nettisyli.fi. Liitolla on myös Facebook-sivut.

Liitto julkaisee jäsen- ja tiedotuslehti SYLILLISTÄ kaksi-kolme kertaa vuodessa.

Syömishäiriöliiton tukipuhelin
Koetko neuvottomuutta syömishäiriön edessä? Mietitkö, mikä oikein auttaisi? Tukipuhelin päivystää numerossa 02 251 9207 maanantaisin klo 9–15.
Tukipuhelimessa päivystävät koulutetut kokemusasiantuntijat ja liiton työntekijät.

Toimintaa rahoittaa Raha-automaattiyhdistys. Toimintaa rahoitetaan myös jäsenmaksuilla, mainosmyynnillä sekä yksittäisillä avustuksilla.

Tämän sivun tiedot ja Syömishäiriöliitto-SYLI ry:n yhteystiedot voit ladata myös tulostusystävällisenä PDF-tiedostona.

Tiivistelmä Syömishäiriöliiton strategiasta (PDF-tiedosto)

» Tukipuhelin 02 251 9207 Yhteystiedot