bed kö?

Pauliinan palsta on lopetettu toistaiseksi sitä tukeneen rahoituksen loppumisen johdosta. Palstan vanhoja kysymyksiä ja vastauksia voi lukea, mutta uusia kysymyksiä ja yksityisviestejä Pauliinalle ei voi enää lähettää.

Valvojat: Palsta-Admin, Pauliina Juntunen

Alueen säännöt
Älä postita tänne painoja, painoindeksejä, vaatekokoja, kalorimääriä, lihottuja tai laihduttuja kilomääriä äläkä tarkkoja ruokamääriä. Vältä mieluusti myös tarkkojen liikuntamäärien, paaston pituuksien tms. tietojen postittamista tänne. Lue foorumin säännöt Ylläpitäjän tiedotteista.

bed kö?

ViestiKirjoittaja lalli » 20.01.2010, 15:44

minua mietityttää onko minulla bed. kun tulen koulusta rupean syömään. kerään tietokoneen ääreen ruokaa ja syön ne ja etsin lisää tämä on tapahtunut joka arkipäivä yli kuukauden ajan. lievää ahdistusta ja masennusta on ollut mielestäni. ihan kuin ottaisin asian liian vakavasti mutta kun syön en voi hallita sitä ja koulussa mietin mitä voisin syödä kun menen kotiin. illalla aina mietin kun memem nukkumaan että miksi miä tein niin, ja ajattelen että nyrt lähtee terveellisempi elämä mutta se ei koskaan pidä paikkaansa. roskat hävitän aina. ihan kun olisin sill0on ihan eri ihminen.
lalli

Re: bed kö?

ViestiKirjoittaja mammax4 » 20.01.2010, 18:31

Bediltä kuulostaa, vaikka en ole Pauliina. Mutta höm, hiukan samoja piirteitä sairaudessani.
Sääntönumero 1 ! Älä syö ja tee oheistoimintoja kuten ole koneella lukemassa tms. Mopo karkasi käsistä taas tänään samasta syystä..minulla!
miten syöt päivällä, oletko laiha?
anoreksiasta on lyhyt matka bediin ja bedistä lyhyt matka anoreksiaan/bulimiaan.
Hae apua, ahmimista voidaan lievittää/poistaa myös lääkehoidolla esim.flueksitin.

Voimia! Meitä on paljon, kuten viestiketju BED sairastavien palstalla osoittaa. Et ole yksin!
Kuljen lähtövalmiina.
mammax4

ViestiKirjoittaja lalli » 20.01.2010, 19:00

mammax4 kirjoitti:Bediltä kuulostaa, vaikka en ole Pauliina. Mutta höm, hiukan samoja piirteitä sairaudessani.
Sääntönumero 1 ! Älä syö ja tee oheistoimintoja kuten ole koneella lukemassa tms. Mopo karkasi käsistä taas tänään samasta syystä..minulla!
miten syöt päivällä, oletko laiha?
anoreksiasta on lyhyt matka bediin ja bedistä lyhyt matka anoreksiaan/bulimiaan.
Hae apua, ahmimista voidaan lievittää/poistaa myös lääkehoidolla esim.flueksitin.

Voimia! Meitä on paljon, kuten viestiketju BED sairastavien palstalla osoittaa. Et ole yksin!

aamulla syön jotain ainakin yritän sillä olen huono aamu syöjä. koulussa syön ruuan ja kotona sitten kun tulen koulusta eli kolmen jälkeen ja toisen lämpimänruuan syön joskus viiden aikoihin. e ole laiha miulla on lievää ylipainoa ja olen vähän pyöreähkö. :( asun pienellä paikkakunnalla ja jos hakisin apua lääkärinä olisi tuttu ihminen ja en luota täällä vaitiolovelvollisuuksiin. epäilyttää myös että olenko vain vainoharhainen? kuvittelenko kaiken?
kenelle kertoisin? kaikki pitävät minua iloisena ja positiivisena ihmisenä joka ei koskaan ole masentunut ei kukaan uskoisi muia jos kertoisin missä mennään. uskoisko kukaan jos sanoisin että minulla on itsetuhoisia ajatuksia ollut? huom olllut olen päässyt niistä yli. olen myös huomannut että ihminen joka on itsetuhoinen ei tarkota sitä että olisi koulussa huono ja käyttäisi päihteitä paljon, vaan se voi olla tavallinen ihminen niinkuin minä.
lalli

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 25.01.2010, 19:35

Kyllähän se BED:ltä kuulostaa, mutta diagnoosista viis, mielestäni on tärkeämpää miettiä, aiheuttaako ruoka/ulkonäkö ongelmia elämässä. Kannattaa varmistua ensin siitä, että syöt aamulla ja päivällä kunnolla. Yksi tärkeimmistä syistä ahmimiselle on se, että aamupäivisin energiamäärä jää liian pieneksi (vähintään puolet päivän energiamäärästä pitäisi olla syöty iltapäivään mennessä). Syöthän myös iltapalan? Kannattaa myös varmistua riittävästä proteiinin saannista (esim. kasvisruokavalio voi altistaa ahmimiselle, jos ei huolehdi proteiinin saannista). Kun tulet kotiin, syö pöydän ääressä ilman, että teet mitään muuta. Syö mahdollisimman hitaasti, eli laske ruokailuvälineet välillä pöydälle, käy kiertämässä olohuone tms. Näin kehosi antaa tehokkaammin viestejä kylläisyyden tunteesta (nopeasti syödessä keho ei ehdi reagoida kylläisyyden tunteeseen). Syö herkkuja vasta "oikean ruoan" jälkeen. Jos tekee mieli hakea lisää, pidä tauko välissä ja kuulostele, onko sinulla oikeasti nälkä, vai syötkö muuhun tarpeeseen. Kun saat kiinni, mihin tarpeeseen syöt, voit miettiä vaihtoehtoisia tapoja käsitellä asiaa. Ruoka ei esim. yleensä auta ahdistukseen tai masennukseen, vaan pahentaa sitä. Mitä elämästäsi puuttuu, mikä aiheuttaa masennusta? Mitä askelia pitäisi ottaa, jotta elämästäsi tulisi mielekkäämpää? Miten ahdistuksen tunnetta voisi vain sietää eikä paeta (mikä vain pahentaa ahdistusta)? Keksi konkreettista tekemistä, seuraa, rentoutumisharjoituksia tms. Onko sinun mahdollisuus hakeutua suoraan psykiatrian pkl:lle? Jos ei, yksityiselle?
Pauliina Juntunen

ViestiKirjoittaja lalli » 28.01.2012, 23:20

Hei, kirjoitin pari vuotta sitten tänne samaiselle palstalle pohtien sairastanko BED tä. Aikaa on kulunut parisen vuotta ja mikään ei ole muuttunut, tai on. Syömiset ovat edelleen vähän hankala asia minulle. Syön edelleenkin erittäin mielelläni paljon, mutta se tunne syömisen jälkeen.. Päätin aloittaa laihdutuskuurin ja olen laihtunut paljon, joka viikko yhden kilon. Nyt tuntuu sille kuin elämääni ei muuta mahtuisikaan. Päivän pääteeksi lasken kalori määrät jotka jäävät kulutuksen jälkeen käteen ja luvut ovat olleet aika pelottavan pieniä. Jos jatkan samaa rataa onko mahdollista että sairastun anoreksiaan? Tiedän sen että miten toimin on väärin ja se ei ole hyväksi keholleni. En ymmärrä mikä minua vaivaa. Haluan laihtua mutta samalla minua pelottaa että mopo karka käsistä koska en ole oikein koskaan hallinnut syömisiäni. En edes tiedä miksi kirjoitan tänne. Kävin terveyden hoitajan luona ihan perus tarkastuksessa, ja hän kysyi onko ongelmia. Sanoin että ei ole ja hymyilin reippaasti. Tuntuu kuin eläisin kaksois elämää enkä haluaisi murtaa muuria elämien välillä. Arvata voikin että en hakenut apua pari vuotta sitten kun epäilin BED tä. En halua kulissien murtuvan, välillä ajattelen että elämä on perseestä mutta hymyilen ja sanon että kaikki on hyvin.
lalli

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 30.01.2012, 17:09

Hei!

Kuten edellä taisi joku jo todetakin, hoitamaton syömishäiriö usein pitkittyy ja muuttaa muotoaan. Syynä on se, että taustalla olevat ongelmat esim. tunteiden käsittelyssä (aika moni kertoo juuri tuosta kuvaamastasi ongelmasta, että on esitettävä kaiken olevan hyvin, vaikkei näin olisikaan...kielteisten tunteiden käsittely on siis vaikeaa) harvemmin häviävät itsestään. Yksi äärimmäisyys johtaa helposti toiseen, kuten alikontrolli ylikontrolliin. Ruoka ei kuitenkaan ole se varsinainen ongelma. Nyt pitäisi löytää jostakin rohkeutta muuttaa elämän suunta ennen kuin se alkaa kulua syömishäiriön ehdoilla. Mieti, mitä oikeastaan haluat elämältäsi, ja miten syömishäiriö auttaa/haittaa näiden asioiden saavuttamisessa. TAi miten syömishäiriö sopii yhteen arvomaailmasi kanssa. Terveydenhoitaja voi ohjata sinut eteenpäin esim. psykiatrian pkl:lle ja psykoterapiaan.
Pauliina Juntunen

Paluu Pauliinan palsta: lopetettu toistaiseksi. KIRJOITTAMINEN PALSTALLE ON ESTETTY!