vaakapelko

Pauliinan palsta on lopetettu toistaiseksi sitä tukeneen rahoituksen loppumisen johdosta. Palstan vanhoja kysymyksiä ja vastauksia voi lukea, mutta uusia kysymyksiä ja yksityisviestejä Pauliinalle ei voi enää lähettää.

Valvojat: Palsta-Admin, Pauliina Juntunen

Alueen säännöt
Älä postita tänne painoja, painoindeksejä, vaatekokoja, kalorimääriä, lihottuja tai laihduttuja kilomääriä äläkä tarkkoja ruokamääriä. Vältä mieluusti myös tarkkojen liikuntamäärien, paaston pituuksien tms. tietojen postittamista tänne. Lue foorumin säännöt Ylläpitäjän tiedotteista.

vaakapelko

ViestiKirjoittaja tiinaH » 08.09.2011, 07:37

Hei Pauliina,
ongelma on tällainen; haluaisin seurata painoani jotta se pysyisi vakiona nyt kun olen normaalipainon tuntumassa. Kuitenkin pelkään vaakaa.
Miten punnitsemisesta saisi arkipäiväistettyä niin että lukema ei herättäisi sen kummempia tuntemuksia?
tiinaH

Re: vaakapelko

ViestiKirjoittaja seven-elleven » 08.09.2011, 11:40

Hei! Piti ihan vastata tähän, sorry että sekaannun mutta -----
Minä kyllä suosittelen että unohda koko vaaka! Se on ihan turha, miksi pitäis tuijottaa jotain numeroa, ei se kerro mitään!
Ja minun mielestä niin kauan kun vaaka aiheuttaa pelkoa ja ahdistaa sitä ei saa käyttää! Jos jossain punnitaan niin sitten minun mielestä rav.su:lla tai terapiassa tai lääkärillä! Mutta yleisesti ottaen miks sitä painoa pitäisi sitten jotenkin erikoisesti kytätä koko ajan? Jos kerran pystyt pitämään yllä norm.syömistä etkä ala laihduttaa?
Ja jos sitä seuraamaan pitää alkaa niin sitten hoitopaikassa ei yksin kotona missä siitä tulee kauhea kierre ja vie vaan huonompaan suuntaan!
En osaa tätä tämän hienommin sanoa ja selittää, Pauliina on asiantuntija joten hänen sanansa painaa, en sano muuta kun oman mielipiteeni ja kokemukseni mukaan!
Älä ota pahaksesi, tarkoitan hyvää sulle olen tuon itse läpi käynyt! :sydan:
seven-elleven

ViestiKirjoittaja kiisseli » 08.09.2011, 12:45

seven-elleven kirjoitti:Minä kyllä suosittelen että unohda koko vaaka!

Minäkin sekaannun... Mutta oon ihan samaa mieltä kuin seven-elleven. Paino kuitenkin vaihtelee jo ihan nestetasapainosta johtuen, kuukautiskierron eri vaiheissa jne. Siitä tulee vain turhaa pahaa oloa, kun kyttää niitä pieniä muutoksia.
Pauliina vielä varmaan kommentoi omalta osaltaan.
"En saanut sitä sanomaan
että se tahtoo tulla
En taivu sitä suremaan
että se sinne jää"
P.V.
kiisseli

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 12.09.2011, 19:29

Hei!

Olen samaa mieltä siitä, että vaaka on syytä unohtaa sikäli kuin siihen liittyy latautuneita tunteita ja oireilun/ahdistuksen pahenemisen vaara. Silloin vaaka tukee syömishäiriötä eikä siitä paranemista. Kehonkuvan työstämisen kautta oman terveen painon hyväksyminen tulee helpommaksi, ja jossakin vaiheessa terapiaa voidaan harjoitella myös vaa'alla käymistä ilman, että sillä on ylenmäärin kielteisiä seurauksia. Vaakaa ei toisaalta tarvitse myöskään pelätä/välttää (pidemmän päälle), yleensä ihmiset käyvät vaa'alla ilman suurempia tunnereaktioita muutaman kerran vuodessa. Tällaisesta harjoittelusta sovitaan yhdessä terapeutin kanssa. Esim. erilaiset hyväskymisharjoitukset voivat olla hyödyksi (tunnereaktion rauhoittaminen ja hyväksyvien kannustuslauseiden toistaminen, kunnes tunnereaktio/yllyke toimia häviää). Vähitellen reaktio vaimenee/lyhenee, mutta aikaa tähän voi toki mennä. On hyvä muistaa, että terve paino ei ole koskaan mikään yksi tietty lukema, vaan se vaihtelee muutaman kilon sisällä, joskus enemmänkin.
Pauliina Juntunen

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.12.2011, 18:10

Mä en oo punninnu itseäni sen jälkeen kun parannuin syömishäiriöstä noin kolme vuotta sitten. Ja mulla menee tosi hyvin :D Vältän myös askelmittareita ym. koska tiedän, että erilaisten lukemien kyttäämisestä tulee helposti pakkomielle.
Vieras

Paluu Pauliinan palsta: lopetettu toistaiseksi. KIRJOITTAMINEN PALSTALLE ON ESTETTY!