Mistä apua pitkäaikaiseen bulimiaan

Pauliinan palsta on lopetettu toistaiseksi sitä tukeneen rahoituksen loppumisen johdosta. Palstan vanhoja kysymyksiä ja vastauksia voi lukea, mutta uusia kysymyksiä ja yksityisviestejä Pauliinalle ei voi enää lähettää.

Valvojat: Palsta-Admin, Pauliina Juntunen

Alueen säännöt
Älä postita tänne painoja, painoindeksejä, vaatekokoja, kalorimääriä, lihottuja tai laihduttuja kilomääriä äläkä tarkkoja ruokamääriä. Vältä mieluusti myös tarkkojen liikuntamäärien, paaston pituuksien tms. tietojen postittamista tänne. Lue foorumin säännöt Ylläpitäjän tiedotteista.

Re: Mistä apua pitkäaikaiseen bulimiaan

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 14.11.2011, 21:00

Huvi kirjoitti:Olen 25-vuotias yrittäjä ja olen sairastanut bulimiaa 13 vuotta. Oksennan päivittäin useita kertoja, niin olen tehnyt vuosikaudet.
Olen onnistunut pitämään sairauteni salassa ulkopuolisilta kaikki nämä vuodet ja olen myös aina ollut normaalipainoinen (paitsi sairastuessani).

Kävin terapeutilla 20-22 vuotiaana ja söin Seronilia muutaman vuoden. Paras suoritukseni oli kuitenkin 3 normaalia päivää putkeen, joten lopetin hoidot ja toivoin voivani tehdä kaiken tahdonvoimalla.

Taas on kulunut vuosia, en syö enää lääkkeitä ja ahmimiskohtauksia on päivässä yhä useampia. Olen onneton, vaikka minulla on muuten upea ura ja elämä.
En haluaisi joutua hoitoon, mutta vuodet kuluvat, enkä halua olla bulimikko enää. Haluan joskus lapsia ja muutenkin lopettaa tämän salaisuuksien kierteessä elämisen.

En kehtaa mennä lääkärille, sillä en usko että he osaavat auttaa enää. Lisäksi pelkään tulevani tunnistetuksi ammattini vuoksi ja häpeän sairauttani aivan suunnattomasti.
Voisin miettiä lääkärisuhdetta, jos tietäisin jonkun yksityisen, asiantuntevan, kunnalliset lääkärit eivät ole minua osanneet auttaa.
Koen kuitenkin itse olevani syypää tähän kaikkeen, sillä en saa itseäni kuriin ja toisaalta epäilen, yritänkö riittävästi? Olisin kuitenkin onnellinen jos saisin neuvoja, sillä olen vielä tänäkin vuonna, aivan hukassa.

Hei!

Voi olla, että parhaiten tai jopa ainoa toimiva hoitomuoto olisi ns. "katkaisuhoito" osastolla. Jos 3 päivää oksentamatta on paras saavutus kotioloissa/avohoidon turvin 15 vuoden aikana, puoltaa se vahvasti osastohoitoa. Joskus jopa vain parin-kolmen viikon hoito riittää, jos sen jälkeen saa asianmukaista, tiivistä tukea kotona. Tuleekin mieleen, onko terapia ollut asianmukaista (onko terapeutti ollut erikoistunut syömishäiriöihin ja terapiamuoto ollut riittävän konkreettinen)? Toki sekä osasto- että avohoidon aloittamista varten tarvitaan lääkärikontakti, vaikkapa sitten yksityisesti. Helsingistä löytyy Syömishäiriökeskus, Kokkolasta Syömishäiriöklinikka, muualla erikoistunut hoito on enemmän hakusessa (ei niin, etteikö sitä löytyisi). Bulimian hoito lähtee täsmäsyömisestä, eli 3-4 tunnin välein syömisestä (ahmimisesta huolimatta), kielletyistä ruoista luopumisesta ja kompensaatiokeinoista (oksentamisesta) luopumisesta. Tarvitaan hyväksymistä (ongelman katsomista silmästä silmään), halua muutokseen (esim. arvoristiriidan seurauksena tai koska ongelma häiritsee elämää/tavoitteita), sitoutumista (yrittää joka hetki ja päivä uudestaan) ja sisua/tahdonvoimaa (esim. rutiinien muuttamisessa ja ahdistuksen sietämisessä), mutta lisäksi tarvitaan taitoja (ahdistuksen sietäminen/tunteiden säätely, ongelmanratkaisu jne.). Motivaatiota voit toki tutkailla itsekin, eli syitä pitää kiinni bulimiasta ja toisaalta luopua siitä, ja miten nämä asiat näyttäytyvät eri päivinä. Joillekin sopii paremmin (oksentelun) vähentäminen kuin kerrasta poikki -tyyli, tällöin hoito saattaa onnistua kotioloissakin asianmukaisen tuen avulla, mutta ilmeisesti tätä on jo yritetty. Toki jokainen yritys on uusi ja jokainen päivä/hetki (ja valinta) on uusi. :wink: Tsemppiä!
Pauliina Juntunen

Paluu Pauliinan palsta: lopetettu toistaiseksi. KIRJOITTAMINEN PALSTALLE ON ESTETTY!