Yli syömishäiriöstä mutta ruoka vielä ongelma

Pauliinan palsta on lopetettu toistaiseksi sitä tukeneen rahoituksen loppumisen johdosta. Palstan vanhoja kysymyksiä ja vastauksia voi lukea, mutta uusia kysymyksiä ja yksityisviestejä Pauliinalle ei voi enää lähettää.

Valvojat: Palsta-Admin, Pauliina Juntunen

Alueen säännöt
Älä postita tänne painoja, painoindeksejä, vaatekokoja, kalorimääriä, lihottuja tai laihduttuja kilomääriä äläkä tarkkoja ruokamääriä. Vältä mieluusti myös tarkkojen liikuntamäärien, paaston pituuksien tms. tietojen postittamista tänne. Lue foorumin säännöt Ylläpitäjän tiedotteista.

Re: Yli syömishäiriöstä mutta ruoka vielä ongelma

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 21.11.2011, 17:42

nhvssh kirjoitti:Sairastin syömishäiriötä jonkun puoli vuotta ns. intensiivisesti. Silti nyt oon jo vähän paremmassa kunnossa ollut parisen kuukautta, kuukautisten poisjäänti herätti mut. Nyt oon siis siinä kunnossa että syön hyvin jne., mutta vielä on ongelmia aika paljon. Esim. liikun aivan pakkomielteisesti. On mentävä juoksemaan. Jos en juokse, tuntuu tosi pahalta. Samoin ruoka pyörii mielessä koko ajan. Se on rasittavaa ja hirvittää mua, tekee mieli syödä mutten uskalla. En myöskään tunne enää nälkää. En tiedä miksi, mut mä en vaan tunne enää nälkää.
Mikä tähän auttais? En halua hakea apua. Olisko jotain, mitä voisin itse yksin tehdä?

Hei!

Suosittelen joka tapauksessa avun hakemista, jotta ongelma korjaantuisi kokonaan eikä uusiutuisi (usein uusiutuessaan hankalampi). Ruoka pyörii mielessä, jos syö liian harvoin/vähän tai yksipuolisesti. Usein tämä ongelma vähenee merkittävästi vasta omassa biologisessa terveessä painossa tai lähellä sitä. Ehkä tuo tunne siitä, että tekee mieli syödä tarkoittaa sitä, että myös pitäisi syödä (eli se on tavallaan nälän tunteen korvike). Nälän ja kylläisyyden tunteet (kuten muutkin tunteet) usein hämärtyvät syömishäiriön seurauksena. Tähän auttaa lähinnä aika, mutta nälän tunne on usein hyvin riippuvainen säännöllisestä syömisestä, eli siitä, että syö joka päivä jokseenkin samaan aikaan. Näin keho tottuu ilmoittamaan, kun on aika syödä. Tsemppiä!
Pauliina Juntunen

Paluu Pauliinan palsta: lopetettu toistaiseksi. KIRJOITTAMINEN PALSTALLE ON ESTETTY!