Re: halu lihoa on kuin bulimia

Pauliinan palsta on lopetettu toistaiseksi sitä tukeneen rahoituksen loppumisen johdosta. Palstan vanhoja kysymyksiä ja vastauksia voi lukea, mutta uusia kysymyksiä ja yksityisviestejä Pauliinalle ei voi enää lähettää.

Valvojat: Palsta-Admin, Pauliina Juntunen

Alueen säännöt
Älä postita tänne painoja, painoindeksejä, vaatekokoja, kalorimääriä, lihottuja tai laihduttuja kilomääriä äläkä tarkkoja ruokamääriä. Vältä mieluusti myös tarkkojen liikuntamäärien, paaston pituuksien tms. tietojen postittamista tänne. Lue foorumin säännöt Ylläpitäjän tiedotteista.

Re: halu lihoa on kuin bulimia

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 21.11.2011, 18:05

maamboo kirjoitti:Olen sairastanut anoreksian 6 vuotta sitten. Laihimman kauden jälkeen lihoin nopeasti ahmimalla ruokaa, eikä syöminen ollut tasapainossa. Paino vaihteli n. 4 vuoden ajan, kunnes jämähti n. x kiloon. (Olen x cm pitkä.) Syöminen ja ruoka on painon tasaantumisesta huolimatta ollut mielessä lähes koko ajan. Vasta nyt olen hakenut apua, ja pääsen kohta juttelemaan psykoterapeutille ja olen ottanut omaksi asiakseni tehdä kaikkeni syömishäiriöstä parenemiseksi.

Haluaisin lihoa ja ajattelen rehellisesti, ettei painolla ole mitään väliä, kunhan voin hyvin. Nyt, kun ajatusmallini on muuttunut ja olen muuttanut elintapojani niin, että saan syödä kaikkea ja aina kun tekee mieli (ei tarvitse enää pysyä hoikkana), olo on melkein koko ajan tukkoinen - lähinnä iltaisin. En saa unta, jos minulla on pienikin nälkä. Syön usein ruoan 6 aikaan illalla, tukevan iltapalan 9 aikaan illalla ja sen jälkeen vielä herkkuja usein tuhdistikin, koska niitä meillä on. Miten siis lihottaa itseä niin, että hyvä olo säilyy? Kannattaako edes ajatella lihottavansa, vai opetella tykkäämään itsestä tällaisena ja odottaa painon mahdollista nousua ajan kanssa? Psykoterapeutti, jolle olen menossa, on erikoistunu lastenterapiaan. Mistä saisin juuri minulle sopivaa apua kehonkuvan ja syömisongelmien kanssa.

Pelkään masentuvani, koska syömishäiriö vain pitkittyy ja vaikeutuu koko ajan..

Hei!

Mietin sitä, onko ko psykoterapeutti paras mahdollinen omaa tilannettasi ajatellen; kognitiivinen psykoterapia yhdistettynä esim. tanssiterapiaan tai fysioterapiaan voisi olla paras vaihtoehto. Ongelmaasi voi olla monta selitystä. Keho pyrkii kohti tervettä/normaalia (-> tarve syödä), vatsalaukku on kutistunut anoreksian seurauksena (-> helposti ähky olo), syöt liian vähän aamuisin/päivisin (-> kuka tahansa syö helposti "liikaa" (varsinkin hiilihydraattia/makeaa) iltaisin) jne. Toki painon täytyykin nousta, mutta on myös hyvä pyrkiä terveeseen syömiskäyttäytymiseen. Perusidea voisi olla se, että syö terveellistä perusruokaa 3-4 tunnin välein, suunnilleen samaan aikaan eri päivinä (näin näläntunne toimii parhaiten) ja herkkuja siinä vaiheessa, kun on kylläinen (eli ei nälkään/aterian korvikkeena). Herkutella voi useammankin kerran päivässä, varsinkin, jos/kun painon on syytä nousta. Silti ei ole tarvetta syödä järkyttävään ähkyyn asti, vaan sen verran, mikä hyvältä tuntuu (syöminen tuottaa mielihyvää). Syömisen hidastaminen usein auttaa sekä kylläisyyden tunnistamisessa että syömisestä nauttimisessa (ja sen tunnistamisessa, että on "nauttinut" riittävästi). Nälän ja kylläisyyden tunteita voi opetella kuuntelemaan esim. nälkämittarin avulla (siinä arvioidaan nälän aste, kun aloittaa syömisen ja kylläisyyden aste, kun lopettaa syömisen asteikolla 1-10, sopiva nälkä 3 ja kylläisyys 7). Nälkämittarin voi saada ravitsemusterapeutilta. Tsemppiä!
P.S. Jouduin poistamaan paino- ja pituustiedot, koska niitä ei saa julkaista palstalla.
Pauliina Juntunen

Paluu Pauliinan palsta: lopetettu toistaiseksi. KIRJOITTAMINEN PALSTALLE ON ESTETTY!