Miten ottaa huoli puheeksi?

Pauliinan palsta on lopetettu toistaiseksi sitä tukeneen rahoituksen loppumisen johdosta. Palstan vanhoja kysymyksiä ja vastauksia voi lukea, mutta uusia kysymyksiä ja yksityisviestejä Pauliinalle ei voi enää lähettää.

Valvojat: Palsta-Admin, Pauliina Juntunen

Alueen säännöt
Älä postita tänne painoja, painoindeksejä, vaatekokoja, kalorimääriä, lihottuja tai laihduttuja kilomääriä äläkä tarkkoja ruokamääriä. Vältä mieluusti myös tarkkojen liikuntamäärien, paaston pituuksien tms. tietojen postittamista tänne. Lue foorumin säännöt Ylläpitäjän tiedotteista.

Miten ottaa huoli puheeksi?

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.11.2011, 03:06

Hei Pauliina!

Olen kotona asuvan täysi-ikäisen tyttären äiti ja huolissani tyttäreni mahdollisesta ylipainosta. Mahdollista ylipainoa on alkanut kertynä pari kesää sitten tyttären vietettyä aikaa ulkomailla, missä ruokakulttuuri on ollut erilainen kuin meillä ja missä mahdollinen liikasyöminen on voinut liittyä myös jännitykseen, uuteen tilanteeseen jne. Tyttäreni on hyvin pitkä ja voi olla, että murrosiässä kehon muutokset ja pituuskasvu ovat voineet johtaa liikasyömiseen.

Olen ottanut asian puheeksi ja asiasta onkin keskusteltu välillä yhteisymmärryksessä ja välillä tyttäreni on suuttunut/pahoittanut mielensä. Viimeksi asiasta on keskusteltu alkusyksystä muutama kuukausi sitten. Silloin joitakin yrityksiä painonhallitsemiseksi hän tekikin, mutta tulokset jäivät aika pieniksi/olemattomaksi. Tämän jälkeen ajattelin, että en ota enää asiaa puheeksi, koska pelkään, että asiasta puhuminen tuntuu hänestä painostamiselta ja että hän kokee, että en hyväksyisi häntä. Lisäksi tyttäreni itse sanoo olevansa omaan kehoonsa tyytyväinen, mikä tietenkin on pääasia. Kuitenkin kyseessä voi olla defenssi, eli että hän sanoo olevansa tyytyväinen, mutta kuitenkin toivoisi hallitsevansa painoaan ja syömiskääyttäytymistään paremmin. Tämä näkyy joissakin käyttäytymistavoissa ja puheissa ja ajoittain tuntuu, että hän jotenkin ylikorostaa puheissaan omaa tyytyväisyyttään itseensä ja toisinaan taas puhuu alakuloisesti itsestään... En tiedä osaanko kirjoittaa selkeästi, mitä tarkoitan...

Olen epätietoinen siitä, voiko kyseessä olla epätyypillinen ahmimishäiriö (BED). Kotona en huomaa ahmimista, mutta toisaalta en tiedä, kuinka paljon hän käyttää rahansa syömiseen... Sillä syömisellä ja liikunnalla, jota hän meidän vanhempien nähden harrastaa, pitäisi hänen olla ymmärtääkseni hoikempi.

Meillä ei ole vaakaa, mutta silmin nähden hän vaikuttaa minusta ylipainoiselta. Viimeksi keskustellessamme hän itse kuitenkin sanoi olevansa normaalipainoinen.. ylärajoilla, mutta kuitenkin normaalipainoinen. Valitettavasti en luota tähän sanaan, mutta toisaalta en halua ostaa vakaa, koska pelkään painostavani asiassa...

Eniten olen huolissani hänen kyvystään hallita painoaan. Lisäksi uskoisin hänen elämänsä olevan psyykkisesti, fyysisesti ja sosiaalisesti kevyempää, jos hän saisi pudotettua painoaan. Pelkään myös mahdollisia terveysriskejä, joita ylipaino voi aiheuttaa.

En tiedä, miten asia pitäisi ottaa puheeksi vai pitäisikö sitä edes ottaa? Voiko tytär itse jossain vaiheessa ottaa itsesään niskasta kiinni ja puuttua asiaan? Vai onko riski, että myöhäisemmässä vaiheessa painonhallinta asia muuttuu ylivoimaiseksi?

MIten vanhemman pitäisi toimia tällaisessa tilanteessa? Miten ottaa huoli puheeksi? Vai onko huoli turha?
Vieras

Re: Miten ottaa huoli puheeksi?

ViestiKirjoittaja Hmmm??? » 27.11.2011, 11:16

Piti tarttua tähän, " Olen kotona asuvan täysi-ikäisen tyttären äiti ja huolissani tyttäreni mahdollisesta ylipainosta"... siis mahdollisesta ylipainosta?
Jos tyttäresi ei ole selkeästi ylipainoinen tai lihava, miksi huolestut? Ei se, että ihminen on jonkun bmi:n mukaan ylärajoilla tai vähän yli, ole mikään kauhea huolen aihe!
Itse olen sairastanut anoreksian enkä vieläkään psyykkisellä tasolla ohi siitä, paino just hyväksyttävällä tasolla. Jotenkin pelottavaa tuo sun tekstisi, huomautteletko painosta ja tartut siihen ym?
En tiedä mitä Pauliina sanoo, mutta mulla kyllä hälytyskellot nyt soi!
Hmmm???

ViestiKirjoittaja ihmettelijä » 27.11.2011, 12:10

Hei! Onko tyttäresi puhunut jotain/käyttäytynyt tavalla joka viittaisi syömishäiriöön? vai häiritseekö tyttäresi ulkonäkö vain ja ainoastaan sinua?

Usein on, että naisen paino nousee melko paljonkin murrosiän jälkeen etenkin jos tyttäresi on ollut ennen tosi hoikka. Ei tosin kaikilla, mutta tyttäresi on pitkä ja hänelle voi hyvinkin sopia normaalin yläraja. Kirjoitit että "sillä syömisellä ja liikunnalla jota hän meidän vanhempien edessä harrastaa, pitäisi hänen ymmärtääkseni olla hoikempi".
Jos tyttäresi syö näennäisesti sopivasti niin voiko mitään ongelmaa edes olemassa? Onko hän sitten puhunut liikasyömisestä vai onko se vain oma ajatuksesi?
Aloittiko tyttäresi painokeskustelun ja jos ei, niin miksi asia on sinulle niin tärkeä?

Anteeksi, en halua syyllistää, mutta oli pakko kysyä nämä mieleen tulleet kysymykset, niin omituiselta tilanne minusta vaikuttaa. Sinun ei tarvitse vastata minulle, mutta voit halutessa miettiä näitä itse. Toivottavasti tyttäresi ei ole sairastunut syömishäiriöön/eikä sairastu tulevaisuudessakaan :sydan:
ihmettelijä

ViestiKirjoittaja kiisseli » 27.11.2011, 15:57

En minäkään ole Pauliina, mutta sanon silti jotain.
Allekirjoitan täysin molempien edellisten kirjoittaen kommentit.
Painosta vähän. Painoindeksi on keksitty ja aika keinotekoinen määritelmä normaalipainolle. Se, että olisi bmi:n mukaan ylipainoinen, ei automaattisesti tarkoita sairauksia tai lisää sairauksien riskejä, meille on vain uskoteltu näin vetämällä hieman mutkia suoriksi. Jos syö pääosin laadukasta ruokaa ja liikkuu kohtuullisesti, luultavasti pysyy terveenä vaikka paino ei olisi noiden maagisten painoindeksirajojen sisäpuolella.
En myöskään pidä sanasta ylipaino, koska siitä tulee mielikuva että on jotain "yli", liikaa.

Jos asiasta haluat tyttäresi kanssa puhua, älä keskity painoon. Syömishäiriö ei ole painossa tai missään ulkoisissa asioissa, vaan pään sisällä, vaikka tietysti laihuus tai lihavuus ulospäin näkyvätkin. Puhu mieluummin tunteista ja kerro tyttärellesi, että jos hänellä on huolia, olet valmis kuuntelemaan.

Kerrot, että tyttäresi sanoo olevansa vartaloonsa tyytyväinen. Se on harvinaista nykymaailmassa ja mielestäni todella ihailtavaa.
"En saanut sitä sanomaan
että se tahtoo tulla
En taivu sitä suremaan
että se sinne jää"
P.V.
kiisseli

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 28.11.2011, 18:54

Hei!

Saitkin jo monta hyvää vastausta. Olen siitä samaa mieltä, että kannattaa keskittyä muihin asioihin kuin painoon. Jos ongelmia on, ne ovat ensisijaisesti mielessä, eivät painossa. On myös totta, että joidenkin ihmisten "normaalipaino" on hieman ylipainon puolella (siis BMI:n kriteerien mukaan) ihan samalla tavalla kuin joidenkin on hieman alipainon puolella. Oma terve paino vakiintuu yleensä n. 20-vuotiaana, mutta sen hakeminen voi viedä aikansa, ja tänä aikana paino voi vaihdella paljonkin. Painosta on terveydellistä haittaa vasta, kun painoindeksi menee yli 30. Mielestäni on vain hienoa, jos voi olla oikeasti tyytyväinen, vaikka ei olisikaan sieltä hoikemmasta päästä, sitä kadehtii varmasti moni. Kannattaa antaa mallia ja mahd. keskustella terveellisestä/rennosta syömiskäyttäytymisestä/painonhallinnasta, johon kuuluu riittävä, monipuolinen ja säännöllinen syöminen ja myös herkkujen salliminen sekä kohtuullinen liikunta (esim. pari kunnon treenikertaa viikossa hyötyliikunnan lisäksi). Yllättävän usein painonhallinta menee metsään siksi, että syödään liian vähän/harvoin/yksipuolisesti ja liikutaan liikaa (altistaa ahmimiselle ja hidastaa aineenvaihduntaa)! Ja vaakaa ei missään tapauksessa kannata ostaa. Sen sijaan voisi kysyä, haluaisiko tytär varattavan ajan esim. ravitsemusterapeutille. Mutta joka tapauksessa mitään akuuttia hätää ei ole, eli ehkä viisasta odotella ja puuttua asiaan sitten, jos tilanne ryöstäytyy käsistä tai tytär itse sitä haluaa/pyytää.
Pauliina Juntunen

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.11.2011, 21:40

Kiitos kommenteista Kaikille!
Vieras

Paluu Pauliinan palsta: lopetettu toistaiseksi. KIRJOITTAMINEN PALSTALLE ON ESTETTY!