lihakset,hormonit jne..

Pauliinan palsta on lopetettu toistaiseksi sitä tukeneen rahoituksen loppumisen johdosta. Palstan vanhoja kysymyksiä ja vastauksia voi lukea, mutta uusia kysymyksiä ja yksityisviestejä Pauliinalle ei voi enää lähettää.

Valvojat: Palsta-Admin, Pauliina Juntunen

Alueen säännöt
Älä postita tänne painoja, painoindeksejä, vaatekokoja, kalorimääriä, lihottuja tai laihduttuja kilomääriä äläkä tarkkoja ruokamääriä. Vältä mieluusti myös tarkkojen liikuntamäärien, paaston pituuksien tms. tietojen postittamista tänne. Lue foorumin säännöt Ylläpitäjän tiedotteista.

lihakset,hormonit jne..

ViestiKirjoittaja vierasQ » 01.12.2011, 13:52

Hei Pauliina,

Olen sairastanut syömishäiriötä jo pitkään ja ajattelin etten koskaan tule toipumaan. Nyt tilanne on kuitenkin tämä: olen normaalipainoinen ja kaikki anoreksiaan liittyvä on kadonnut painon normalisoitumisen myötä. siis kaikki psyykkinen vaiva ainakin. En aio sairastua enää ikinä.
Mutta asiaan; lihakset. Minulla on olematon lihaskunto. Raajat ovat ohuet ja vatsa pullottaa. Hiukset ovat edelleen elottomat ja ohuet. Minulla oli ennen tosi kauniit hiukset..

Olen nuori, mutta vartalonmuoto ei vastaa ollenkaan ikätasoani.Olen kuitenkin reippaasti normaalipainossa ja siltikin kuin joku yleiskunnoltaan rapistunut mummeli. Lihakseton ja vailla hormonitoimintaa. Eikö juuri estrogeeni vaikuta lihaksistoon, vartalonmuotoon etc. ihan hirveästi? estrogeenihan mm. suojaa miehille tyypilliseltä omenalihavuudelta, näin olen lukenut.

kuinka kauan menee että olen kuin muut ikäiseni?
ja mitä hoitokeinoja noin yleisesti käytetään jos omat estrogeenitasot ovat matalat? kiitos jos voit auttaa :sydan:
vierasQ
 

Re: lihakset,hormonit jne..

ViestiKirjoittaja Vieras » 02.12.2011, 14:21

"Olen kuitenkin reippaasti normaalipainossa ja siltikin kuin joku yleiskunnoltaan rapistunut mummeli. Lihakseton ja vailla hormonitoimintaa."

Tämä minuakin huolestuttaa! Paraneminen pelottaa kun kroppa on ihan kamala! :shock: Olen terveenä ollut kovasti urheilullinen ja lihaksikas, pelottaa tulla sellaseksi tikkujalkaiseksi ja -kätiseksi mummoksi jolla on valtava suhteeton pallomaha! Auttaako se mitään jos jo paranemisvaiheessa tekee lihaskuntoharjoituksia ja venytyksiä ym? Ei tietenkään mitään salitreeniä mutta noin ihan kotioloissa? Onko se hukkaan heitettyä tai vahingollista? En nyt tosiaan luule että lihakset kasvais tai muuta, mutta olis edes kauniimman muotoisia ja sitä kautta kroppa ei olis ihan hirveä?
Vieras
 

Re: lihakset,hormonit jne..

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 05.12.2011, 17:25

Hei!

Lihaskuntoa voi parantaa jo paranemisvaiheessa, eli vaikka ei ihan terveessä/normaalissa painossa olisikaan, jos vain syö riittävästi (eli paino jatkaa nousua). Silloin lihakset saavat riittävästi energiaa. Huomattavassa alipainossa lihastreeni vain syö (ainakin pidemmän päälle) lihasta. Kannattaa pyytää sopiva/kevyt ohjelma fysioterapeutilta tms., joka tuntee syömishäiriöt. Mitä nopeammin paino nousee, sitä helpommin kuvailemianne ongelmia syntyy. Aika usein paino kerääntyy ensin vatsan alueelle. Se toki tasoittuu itsestäänkin, mutta kevyt lihastreeni kerran-pari viikossa voi nopeuttaa prosessia. Mitään tiettyä aikaa en osaa sanoa. Kuukautisten alkaminen (estrogeenin erittyminen) edellyttää sitä, että kehossa on riittävästi rasvaa. Aina painon normalisoituminen yksin ei riitä. Joskus kuukautisten alkamiseen menee aikaa, vaikka edellytykset ovatkin olemassa, joskus tarvitaan hormonaalista apua. Kannattaa konsultoida asiassa gynekologia. Hiusten kuntoon voisi olla apua Priorin-valmisteesta (saa apteekista; on tehokasta, mutta valitettavan kallista ja vaatii vähintään parin kuukauden kuurin).
Pauliina Juntunen
 
Viestit: 573
Liittynyt: 27.02.2008, 17:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: lihakset,hormonit jne..

ViestiKirjoittaja hukkanen_eikirj. » 15.12.2011, 11:09

Itselläni lihasmassaa tuli kun paino nousi hitaasti, aikaisemmin erityisesti ylävartaloni oli "tikkumainen ja nahkainen". Mulla on toiminut kehon koostumuksen parantamiseen säännöllinen ruokailu muutaman tunnin välein yhdistettynä liikuntaan. Liikuin käytännössä pätkissä enkä kovin suuria määriä kerralla (eli ei maratoneja) mutta melko usein, esim. koiran kanssa ulkoileminen, pikkulenkkejä mutta useampia. Sitten tein 2-3 kertaa viikossa lankkuja/punnerruksia sen verran kuin jaksoin (joka ei ole kauan), sitten kun väsyy niin lopettaa eli kuunnella fyysisiä tuntemuksia, ei määrällisiä tavoitteita tyyliin "teen näitä tuhat". Pikkuhiljaa pystyin tekemään enemmän ja kehoni on muotoutunut mukavammaksi ja sopusuhtaisemmaksi. Nyt olen aloittanut käymään salilla kerran viikossa, jotta lihakset vahvistuisivat. Se tietysti vaati sen, että syö riittävästi: jos ruokaa saa liian vähän, treeni syö muutenkin heiveröisiä lihaksia ->vanhusmainen keho. Tuloksia alkoi näkyä noin kolmessa kuukaudessa, joka on todella palkitsevaa ja motivoivaa :), esim käteni ovat nyt paljon paremmat kuin ennen vaikka yhä hiukan hentoiset. Tulokset tulevat hitaasti, mutta niitä tulee kyllä.. rauhallisesti. Ensin kannattaa saada ruokailu kuntoon eli keskittyä siihen jos se on vaikeaa, sen jälkeen kun on saanut tietyn turvallisuuden tunteen asiasta (on ok syödä ja tästä tulee hyvä olo), lisätä mukaan liikkuminen.
hukkanen_eikirj.
 

Re: lihakset,hormonit jne..

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 19.12.2011, 18:26

Hyvä kommentti! Täytyy kuitenkin muistaa, että kehon toipuminen/reagointi on yksilöllistä. On löydettävä juuri se itselle/omalle keholle ja mielelle sopiva tapa syödä ja liikkua.
Pauliina Juntunen
 
Viestit: 573
Liittynyt: 27.02.2008, 17:01
Paikkakunta: Jyväskylä


Paluu Pauliinan palsta: lopetettu toistaiseksi. KIRJOITTAMINEN PALSTALLE ON ESTETTY!

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa