Päätösten teon vaikeudesta ja yksi ruokajuttu

Pauliinan palsta on lopetettu toistaiseksi sitä tukeneen rahoituksen loppumisen johdosta. Palstan vanhoja kysymyksiä ja vastauksia voi lukea, mutta uusia kysymyksiä ja yksityisviestejä Pauliinalle ei voi enää lähettää.

Valvojat: Palsta-Admin, Pauliina Juntunen

Alueen säännöt
Älä postita tänne painoja, painoindeksejä, vaatekokoja, kalorimääriä, lihottuja tai laihduttuja kilomääriä äläkä tarkkoja ruokamääriä. Vältä mieluusti myös tarkkojen liikuntamäärien, paaston pituuksien tms. tietojen postittamista tänne. Lue foorumin säännöt Ylläpitäjän tiedotteista.

Re: Päätösten teon vaikeudesta ja yksi ruokajuttu

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 02.01.2012, 15:09

Vieras kirjoitti:Hei Pauliina,

minulla on vaikeuksia tehdä päätöksiä niin arjen pienissä jutuissa kuin isommissakin. olen todella epävarma. Epävarmuus tulee esille esimerkiksi kahvilassa/kaupassa.
Valitsenko tuotteen x vai y? valitsen toisen ja jälkikäteen kadun valintaani. saatan miettiä tuota tapahtunutta "virhettä" vielä monta päivää jälkikäteen :roll:
Kerran esimerkiksi ostin kirpputorilta parin euron vaatteen ja 10 minuutin päästä palasin palauttamaan tuotteen varmana "huonosta" ostopäätöksestä. Joskus taas tarpeellinen tuote jää kauppaan kun en osaa tehdä ostopäätöstä. Näin kävi esimerkiksi kun olin perheeni kanssa Tukholmassa ja näin liikkeessä päiväpeiton (päiväpeitto oli ollut ostoslistalla jo pari vuotta) joka kuitenkin jäi ostamatta ja se vaivaa minua edelleen. Samoin muissa asioissa en osaa tehdä itse ratkaisuja ja turvaudunkin usein muihin kysellen heidän mielipidettään ja siltikin epäröin ja salaa toivon että joku muu tekisi päätöksen puolestani. onko tämä normaalia, onko kyse luonteenpiirteestä (tunnollisuus, perfektionismi) vai liittyykö syömishäiriö tähänkin?

Niin ja vielä se ruoka-asia. Haluan aina syödä "mahdollisimman oikein" ja sopivasti. Joskus kuitenkin huomaan että tunti aterian jälkeen minulla on taas nälkä/ että olen syönyt liikaa (nälkä on jo tyydytetty mutta mieli ei, tulee ähky ja pahoinvoiva olo). Poden tällaisesta huonoa omaa tuntoa, koska pelkään että teen väärin itseäni kohtaan.
Niin että tälläistä, kiitos jos viitsit vastata :)

Hei!

Kuvailemasi vaikeus päätöstenteossa on syömishäiriöistä kärsiville varsin tuttu juttu. Monelle keskeisin ongelma on vaikeus sietää epävarmuutta ja toisaalta pettymystä, syyllisyyttä tms. tunteita, joita voi seurata "väärästä päätöksestä". Näin ollen sairastuneet pyrkivät tekemään vain asioita, joista voi olla "varma"/jotka tekee "oikein". Säännöt (ehdottomat sellaiset) alkavat ohjailla elämää (usein myös muiden asioiden kuin syömisen kohdalla). On vaikeaa luottaa omaan viisaaseen mieleen/tarpeisiin tai tunteisiin. Esim. kuulostaa siltä, että on olemassa sääntö "muut tietävät paremmin" tai "liian vähän/liikaa syöminen on väärin" (on tietysti hyvä kuunnella kehon tarpeita, eli syödä kun on nälkä ja lopettaa kun on kylläinen/ei tee enää mieli, mutta ei ole myöskään tarpeen tuntea syyllisyyttä siitä, ettei kaikki suju aina "täydellisesti"). Kannattaa pyrkiä luomaan itselleen mahdollisimman paljon epävarmuutta herättäviä tilanteita ja tilanteita, joissa joutuu tekemään (joskus myös "vääriä") päätöksiä. Näin itsetuntemus kasvaa ja samalla oma yksilöllinen identiteetti vahvistuu. Näitä asioita käsitellään toki yleensä myös psykoterapiassa.
Pauliina Juntunen

Paluu Pauliinan palsta: lopetettu toistaiseksi. KIRJOITTAMINEN PALSTALLE ON ESTETTY!