hakeudunko terapiaan?

Pauliinan palsta on lopetettu toistaiseksi sitä tukeneen rahoituksen loppumisen johdosta. Palstan vanhoja kysymyksiä ja vastauksia voi lukea, mutta uusia kysymyksiä ja yksityisviestejä Pauliinalle ei voi enää lähettää.

Valvojat: Palsta-Admin, Pauliina Juntunen

Alueen säännöt
Älä postita tänne painoja, painoindeksejä, vaatekokoja, kalorimääriä, lihottuja tai laihduttuja kilomääriä äläkä tarkkoja ruokamääriä. Vältä mieluusti myös tarkkojen liikuntamäärien, paaston pituuksien tms. tietojen postittamista tänne. Lue foorumin säännöt Ylläpitäjän tiedotteista.

Re: hakeudunko terapiaan?

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 09.01.2012, 17:55

Vieras kirjoitti:Hei pauliina,
olen parikymppinen nuori nainen, sairastunut syömishäiriöön (anoreksiaan) teini-iässä. Nyt olen melko lailla tervehtynyt, ruokailu sujuu pääsääntöisesti hyvin ja normaalisti ja painoni on normaali. Tulen kokoajan tutummaksi uuden tervehtyneen minäni kanssa ja en koe pakonomaista tarvetta laihduttaa. Ainoastaan erittäin vaikeina hetkinä ajatus syömishäiriöoireiluun palaamisesta käväisee mielessä, mutta en reagoi asiaan toiminnan kautta vaan käsittelen asian mielessäni ja tunne menee yleensä ohi/vähenee ajan kanssa.
En kuitenkaan koe, että olisin täysin terve sillä syömishäiriöön liittyviä ajatuksia ja vaikeuksia tulee esiin ajoittain. Onko tästä haittaa? en usko että voin tervehtyä kokonaan kun olen jo kerran sairastunut (syömiseen suhtautuu varautuneesti) ja että syömishäiriö seuraa "haamuna" perässä loppuelämäni ajan mutta voin elää asian kanssa palaamatta kuitenkaan oireiluun. Toivon näin.

Minulla ei ole enää voimassaolevaa hoitosuhdetta, mutta eräs lääkäri joka totesi fyysisen kuntoni hyväksi (oli todella iloinen ja ihmeissään kun olin näin hyvin vuoden sisällä toipunut) suositteli että tapaisin psykiatrista terveydenhoitjaa tms. edes parin kuukauden välein uudelleen sairastumisen ehkäisemiseksi. Mitä mieltä olet? pitäisikö minun ottaa yhteys entiseen hoitopaikkaani vaikka olo on hyvä?

Kuukautisista puhuttiin ja lääkäri sanoi että ajan kanssa varmaan alkavat jos tilanne pysyy samalla tasolla.

Koen edelleen että kun vaikeita tunteita tulee, kohdistan pahan olon ruokaan tavalla tai toisella. ajatukset alkavat pyöriä erilaisten kieltojen ja sääntöjen ympärillä. yleensä ne kuitenkin unohtuvat tuntien/päivien sisällä kun paha olo poistuu ja kaikki jatkuu kuin ennenkin. Onko sinulla vinkkejä parempaan tunteiden käsittelyyn? pakenen tämäntyypiseen syömishäiriömaailman ajtuksiin aina kun ongelmia muilla elämän alueilla ilmenee. haluaisin osata käsitellä aioita järkevästi kuten aikuinen ainakin.

kiitos jos voi vastata.

Hei!

Suurin osa sairastuneista paranee täysin ja pysyvästi, osalla oireet jäävät kummittelemaan ja/tai palaavat stressaavissa elämäntilanteissa. Uskon, että asiantuntevan/toimivan psykoterapian läpikäyneillä riski sairastua uudestaan on huomattavasti pienempi juuri siksi, että oppii uudenlaisia tapoja käsitellä tunteita, ratkaista ongelmia jne. Siksi suosittelisinkin Kelan tukemaa psykoterapiaa. Se on usein hedelmällisintäkin siinä vaiheessa, kun oire on väistymässä/väistynyt. En usko, että seurantaluonteisista käynneistä on kovin paljon apua. Oma nyrkkisääntöni on, että kun oireet ovat olleet poissa (ainakin käytännön tasolla ja enimmäkseen myös ajatuksen tasolla) n. puolen vuoden ajan, tilanne on hyvä. Usein kuitenkin tehdään se virhe, että tuijotetaan liikaa fyys. toipumista, vaikka se henkinen puoli on se tärkein/kriittisin. Yksi haasteista on juuri tuo kuvaamasi sääntöjen ohjaama elämä vs. mielekäs, tarpeiden ohjaama elämä (omiin tarpeisiin ja tunteisiin luottaminen sääntöjen sijasta). Tunteiden osalta on olennaista hyväksymisen harjoittelu. Tähän on kehitetty mm. varsin toimivaksi osoittautunut mindfulness -menetelmä, josta löytyy myös kirjallisuutta ja CD-levyjä (mm. Mielekkäästi irti masennuksesta ja Tietoinen syöminen). Mitään hokkus pokkus -konstia ei ole, muutos vaatii prosessin. Tsemppiä!
Pauliina Juntunen

Paluu Pauliinan palsta: lopetettu toistaiseksi. KIRJOITTAMINEN PALSTALLE ON ESTETTY!