vaikeat asiat ja niiden käsittely

Pauliinan palsta on lopetettu toistaiseksi sitä tukeneen rahoituksen loppumisen johdosta. Palstan vanhoja kysymyksiä ja vastauksia voi lukea, mutta uusia kysymyksiä ja yksityisviestejä Pauliinalle ei voi enää lähettää.

Valvojat: Palsta-Admin, Pauliina Juntunen

Alueen säännöt
Älä postita tänne painoja, painoindeksejä, vaatekokoja, kalorimääriä, lihottuja tai laihduttuja kilomääriä äläkä tarkkoja ruokamääriä. Vältä mieluusti myös tarkkojen liikuntamäärien, paaston pituuksien tms. tietojen postittamista tänne. Lue foorumin säännöt Ylläpitäjän tiedotteista.

Re: vaikeat asiat ja niiden käsittely

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 16.01.2012, 12:38

Vieras kirjoitti:Moikka Pauliina,
minua huolestuttaa se miten väistämättä reagoin uusiin asioihin. Kun uusi tilanne tulee eteen alan etsiä vikoja. Olin itsevarmempi laihana, sairausaikoinani ja nyisin normaalitilassa itsevarmuus on vieras sana. Kun jännitän jotain kohdistan syyn ulkonäkööni. ajattelen miten paljon helpompaa olisi kohdata tuo asia jos ja vain jos olisin edelleen laiha. syömishäiriö on toiminut minulla suojamuurina jota nyt normaalipainossa minulla ei enää ole. miten selviän näistä tunteista palaamtta enää oireiluun?
minulla on pelkoja littyen ulkoiseen habitukseeni versus muut ihmiset. pelkään että en kalpaa näin. tai voi olla että en kelpaa itselleni näin.
olen ollut pitkään poissa työ ja opiskeluelämästä ja nuo asiat ovat pian edessä häämöttäviä juttuja. pelkään palaavani syömishäiriöoireiluun jos en siedä uutta tilannetaa joka minun on kohta kohdattava. itseasiassa pidän erittäin todennäköisenä oireiden palaamista, tunnen itseni sen varran hyvin. olen saanut olla rauhassa ilman stressitekijöitä jo pitkään ja tiedän että sosiaaliset uudet haasteet ovat heikko kohtani. minua pelottaa, sanon sen suoraan tässä ja nyt.

Hei!

Näitä asioita käsitellään psykoterapiassa, joten mietinkin, saatko sellaista (tai ainakin jonkinlaisia keskustelukäyntejä). Oireen hoito yksin ei riitä, täytyy myös pureutua syihin. Yleensä syömishäiriö on tapa käsitellä asioita, esim. hankalia tunteita tai ongelmia, ja sen tilalle täytyy löytää ja harjoitella toisenlaisia keinoja. Moni tekee juuri sen virheen ongelmanratkaisussa, että siirtää esim. negatiivisen tunteen (jännittäminen, joka kielii itsetunto-ongelmasta) ulkonäköongelmaksi (en ole tarpeeksi laiha), ja sitten ratkaistaan tätä ulkonäköongelmaa, joka ei ole ongelma ollenkaan. Hetken helpotus (itsevarmuuden kohoaminen) vahvistaa syömishäiriöoiretta, mutta varsinainen ongelma pysyy olemassa ja käsittelemättä. Usein myös ajattelee muiden ajattelevan siten kuin itse ajattelee (esim. ettei kelpaa), mutta oikeastihan ei voi tietää, ja arvaukset menevät yleensä aika pahasti pieleen (varsinkin, jos ovat negatiivisia). Jos siis et saa keskusteluapua, hae sellaista! Kelan tukemaan psykoterapiaan tarvitaan psykiatrin lähete. Toki voit itsekin miettiä, mikä auttaa varsinaiseen ongelmaan ja miten tunteita voisi käsitellä muulla tavalla (rentoutuminen, juttelu ystävän kanssa tms.).
Pauliina Juntunen

Paluu Pauliinan palsta: lopetettu toistaiseksi. KIRJOITTAMINEN PALSTALLE ON ESTETTY!