kaikki mulle ja heti vai?

Pauliinan palsta on lopetettu toistaiseksi sitä tukeneen rahoituksen loppumisen johdosta. Palstan vanhoja kysymyksiä ja vastauksia voi lukea, mutta uusia kysymyksiä ja yksityisviestejä Pauliinalle ei voi enää lähettää.

Valvojat: Palsta-Admin, Pauliina Juntunen

Alueen säännöt
Älä postita tänne painoja, painoindeksejä, vaatekokoja, kalorimääriä, lihottuja tai laihduttuja kilomääriä äläkä tarkkoja ruokamääriä. Vältä mieluusti myös tarkkojen liikuntamäärien, paaston pituuksien tms. tietojen postittamista tänne. Lue foorumin säännöt Ylläpitäjän tiedotteista.

Re: kaikki mulle ja heti vai?

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 16.01.2012, 12:47

Vieras kirjoitti:hei, minulla on ongelma joka liittyy ruokaan. satunnaisesti saan eräänlaisia Bed-tyyppisiä oireita eli ahmin. olo on silloin yleensä kärsimätön ja epämääräinen. olen yleensä tämän tapahtuessa yksin hiljaisessa talossa. tulee sellainen olo että nyt syön ja paljon. tunnistan sen jonkinlaisena uhmakäyttäytymisenä tai siltä se tuntuu. en vain tiedä mitä uhmaan.
minulla on ollut anoreksia. en koe että minulla olisi bediäkään mutta oireilu on sen tapaista. tässä oli nyt kuukausien hyvä jakso välissä, mutta nyt olen taas ruvennut stressaamaan ja jännittämään, niin mitä? minä en tiedä ja se häiritsee koska tuntemus on erittäin epämääräinen. ahmiessani syön leipää ja suklaata.
mietin tässä vähän voiko kyseessä olla tämä kaamos, valon puute. auttaisiko jos kiinnittäisin huomiota erityisesti c-vitamiinin ja d- sekä e-vitamiinin saantiin? minusta tuntuu että hyvät rasvat, kala ja marjat+appelsiini voisivat auttaa, koska niitähän tähän aikaan vuodesta suositellaan ja ko tuotteet on olleet erittäin vähäisessä käytössä viime aikoina. olen tavllaan kai unohtanut ne. käytän luomu maitotuotteita ja niissähän ei ole d:tä. en ole myöskään muistanut ottaa ko vitamiinia purkista. voisin kokeilla noita mutta jos apua ei tule niin mitä sitten? ahmiminen poraa reikiä henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin. olen normaalipainoinen, en halua laihtua mutta pelkään ylipainoa. yhdistän hiilihydraatit vahvasti tunnetasolla ylipainoon.

Hei!

Ensin kannattaa varmistaa, että syö säännöllisesti 3-4 tunnin välein, riittävästi (kylläiseksi asti) ja monipuolisesti (ei "kiellettyjä/vaarallisia ruokia", riittävästi proteiinia). Jos syöminen jää aamuisin/aamupäivisin vähälle, tulee iltaisin helposti syömishimo (hiilihydraatin/makeanhimo). Uhma voi myös olla jonkinlainen vastaisku anoreksialle (anoreksia-aikana "en tarvitse mitään", nyt "tarvitsen kaiken", vaikka tuleekin huono olo). Joskus jopa haluaa itselleen huonon olon "rangaistuksena". Toki kaamos lisää ruokahalua, mutta en välttämättä liittäisi ongelmaa siihen, jos vastaavia oireita ei ole ollut jo aiemmin. Tunnistat taustalta kärsimättömyyttä, stressaamista/jännittämistä ja yksinoloa; usein syöminen (ahmiminen) on reaktio hankaliin tunteisiin, jotka helpottavat ainakin hetkellisesti syödessä. Voi olla, että ongelma korjaantuu ajan myötä, mutta toki olisi hyvä miettiä muutenkin omia keinojaan käsitellä tunteita esim. psykoterapiassa/keskustelukäynneillä. Kannattaa myös miettiä, onko taustalla vielä paino/ulkonäköpakkomielteitä.
Pauliina Juntunen

Paluu Pauliinan palsta: lopetettu toistaiseksi. KIRJOITTAMINEN PALSTALLE ON ESTETTY!