Hedelmällisyys, raskaus, hormonitoiminta?

Pauliinan palsta on lopetettu toistaiseksi sitä tukeneen rahoituksen loppumisen johdosta. Palstan vanhoja kysymyksiä ja vastauksia voi lukea, mutta uusia kysymyksiä ja yksityisviestejä Pauliinalle ei voi enää lähettää.

Valvojat: Palsta-Admin, Pauliina Juntunen

Alueen säännöt
Älä postita tänne painoja, painoindeksejä, vaatekokoja, kalorimääriä, lihottuja tai laihduttuja kilomääriä äläkä tarkkoja ruokamääriä. Vältä mieluusti myös tarkkojen liikuntamäärien, paaston pituuksien tms. tietojen postittamista tänne. Lue foorumin säännöt Ylläpitäjän tiedotteista.

Re: Hedelmällisyys, raskaus, hormonitoiminta?

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 16.01.2012, 13:36

Vieras kirjoitti:Hei,

Olen 28-vuotias nainen, ja taustalla syömishäiriötä 17-vuotiaasta alkaen. 18-vuotiaana minulla diagnosoitiin anoreksia, jonka vuoksi vietin sairaalahoidossa kaksi lähes vuoden pituista hoitojaksoa. Tilanteeni oli molemmilla kerroilla kriittinen. Hoitojaksojen jälkeen aikuisikäni on sisältänyt parempia ja huonompia jaksoja. Nyt, 28-vuotiaana, katson olevani niin terve, kuin koskaan voin olla. Arvioisin olevani normaalipainoinen (tosin vaa'alla en ole käynyt kolmeen vuoteen, joten tarkkaa painoa en edes tiedä) ja syön joka päivä tarpeeksi. Tosin ruokavalioni on edelleen hyvin rajoittunut.

Kysymykseni koskee lapsen saannin mahdollisuutta. Toivon, että et huomioisi moraalisia näkökohtia, sillä näitä olen miettinyt enemmänkin kuin tarpeeksi. Koen pystyväni olemaan hyvä äiti. Olen kihloissa ja suunnittelemme häitä. Lapsenhankinta on ajankohtaista. Koko aikuisikäni olen käyttänyt hormonivalmisteita, sillä niillä hoidettiin aluksi poisjääneitä kuukautisiani (vaihdevuosiinkin käytetyt hormonilääkkeet) ja sittemmin myös ehkäisyä (e-pillerit). Tämän vuoksi minulla ei "luonnollisia" kuukautisia ole ollut sitten yläasteen. Nyt kun olen jättämässä pillerit pois ja lapsi on toiveissa, pelottaa ja mietityttää minua valtavasti, miten kehoni reagoi ja voinko edes saada lasta. Kolmisen vuotta sitten minulle tehtiin gynekologinen tutkimus (muista syistä) ja lääkäri totesi, että munasarjani eivät olleet "nukkuvassa tilassa" niin kuin monilla syömishäiriöisllä. Kuitenkin olen ollut aikuisiälläni niin vakavasti alipainoinen, että voiko keho ja hormonitoiminta siitä toipua?

Osaatko, Pauliina, sanoa, onko tehty tutkimuksia siitä, millainen todennäköisyys entisillä syömishäiriöisillä on saada lapsia? Pitääkö jo varautua lapsettomuuteen, vai voimmeko toivoa lasta, tietenkin samoilla lapsettomuusmahdollisuuksilla kuin normaalitkin parit? Olisiko etukäteen teetettävä jotain tutkimuksia vai voimmeko vaan ryhtyä yrittämään? Pelkään myös, että minulle 19-vuotiaana syötetyt vaihdevuosilääkkeet (ilmeisesti tiedon puutteen vuoksi siihen aikaan minulle ei tarjottu e-pillereitä) ovat voineet vaikuttaa minuun haitallisesti. Haluamme kovasti lasta ja historiastani huolimatta koemme olevamme valmiita ja hyviä tulevia vanhempia. Mutta olenko pilannut mahdollisuuteni jo nuorena?

Poikkeuksellisesti kirjoitan nyt "vieraana".

Hei!

En ole ainakaan itse kuullut tutkimuksista, joissa olisi todettu, että kunnolla korjaantunut syömishäiriö ainakaan merkittävästi hankaloittaisi raskaaksi tulemista. Uskon siis, että mahdollisuudet ovat yhtä hyvät kuin muillakin, varsinkin, kun asiaa on kerran myös tutkittu. En siis usko, että tässä vaiheessa on tarpeen tehdä mitään tutkimuksia. Tuosta vaihdevuosilääkkeestä en tietysti tiedä, miten vaikuttaa nuorella ihmisellä. Enemmän oleellista on varmasti kuitenkin se, että paino on tosiaan siinä omassa biologisessa terveessä painossa (ei vain BMI:n mukaisessa normaalissa). Ruokavalion rajoittuneisuus voi myös olla ongelma, jos välttää rasvaa, koska sitä tarvitaan hormonitoiminnan käynnistämiseen ja ylläpitämiseen.
Pauliina Juntunen

Paluu Pauliinan palsta: lopetettu toistaiseksi. KIRJOITTAMINEN PALSTALLE ON ESTETTY!