Onko tämä ahmintaa?

Pauliinan palsta on lopetettu toistaiseksi sitä tukeneen rahoituksen loppumisen johdosta. Palstan vanhoja kysymyksiä ja vastauksia voi lukea, mutta uusia kysymyksiä ja yksityisviestejä Pauliinalle ei voi enää lähettää.

Valvojat: Palsta-Admin, Pauliina Juntunen

Alueen säännöt
Älä postita tänne painoja, painoindeksejä, vaatekokoja, kalorimääriä, lihottuja tai laihduttuja kilomääriä äläkä tarkkoja ruokamääriä. Vältä mieluusti myös tarkkojen liikuntamäärien, paaston pituuksien tms. tietojen postittamista tänne. Lue foorumin säännöt Ylläpitäjän tiedotteista.

Re: Onko tämä ahmintaa?

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 30.01.2012, 17:22

Marianne90 kirjoitti:Nitä on ahminta? Onko tämä?
Minulla on anoreksia, ja 6 päivää viikosta syön todella minimaalisesti. Kuitenkin minulla on lupa yksi päivä viikossa syödä, ja silloin syön esim. 2 sipsipussia, joskus, mutta hyvin harvoin noin. 300g karkkia ja vähän suklaata.
Sitten en muuta sinä päivänä syö. Onko se ahmintaa? En syö enempää kuin tuon tietyn määrän, aina en ihan kaikkea kun mahaan ei mahdu. Syöminen tuottaa ahdistusta mutta se vähän helpottaa kun olen tehnyt näin jo useamman vuoden ja huomannut ettei paino nouse. Turvotus kyllä tulee mutta tajuan että se on nestettä ja se meneekin parissa päivässä ohi.
Pelottaa hirveästi että se on ahmintaa mikä on mun pahin pelko, lihomisen rinnalla! Vihaan itseäni jos tuo on sitä! Että minulla ei ole itsekuria vaan alennun oleen joku sika!
Siis haluaisin vastauksen kysymykseen mitä on ahminta ja mikä on liikasyömistä ja onko tuo mitä kerroin ahmintaa!?

Hei!

Virallisesti ahmiminen tarkoittaa sitä, että syö vähintään 10 000 kcal kerralla. Olen itse kuitenkin sitä mieltä, että tärkeämpi kriteeri on tunne kontrollin menettämisestä. Moni söisi kuvaustasi vastaavan määrän herkkuja normisyömisen päälle. Ehkä oleellisempaa onkin miettiä sitä, mikä on pitkällä tähtäimellä terveellistä/kohti "normaalia syömiskäyttäytymistä" tai painonhallinnan kannalta hyvä tapa syödä. Joka päivä pitäisi syödä kunnon ruokaa vähintään neljällä aterialla kylläiseksi asti, herkkuja kohtuudella siihen päälle. Painonhallinta on näin helpompaa, koska aineenvaihdunta toimii paremmin (jo yli 5 tunnin "paasto" hidastaa sitä, samoin energiansaannin jääminen toistuvasti alle sen, mitä sen pitäisi olla) ja herkuttelu pysyy kohtuullisena. Herkuilla ei siis kannata korvata kunnon ruokaa. Ahmiminenkaan, herkuttelusta puhumattakaan ei ole osoitus itsekurin puutteesta, vaan kehon ja mielen viisaudesta, todellisesta kontrollista. Jos on energiavaje/alipainoinen, keho vaatii ruokaa, kunnes tilanne on korjaantunut. Kyky herkutella on samaten "viisaan mielen" (mielen tarpeiden) kuuntelemista. Ehkä kannattaisi pohtia enemmän sitä, miten tästä tilanteesta eteenpäin (paremmin syöminen, painon nosto jne.). Tsemppiä!
Pauliina Juntunen

Paluu Pauliinan palsta: lopetettu toistaiseksi. KIRJOITTAMINEN PALSTALLE ON ESTETTY!