onko tämä syömishäiriötä?

Pauliinan palsta on lopetettu toistaiseksi sitä tukeneen rahoituksen loppumisen johdosta. Palstan vanhoja kysymyksiä ja vastauksia voi lukea, mutta uusia kysymyksiä ja yksityisviestejä Pauliinalle ei voi enää lähettää.

Valvojat: Palsta-Admin, Pauliina Juntunen

Alueen säännöt
Älä postita tänne painoja, painoindeksejä, vaatekokoja, kalorimääriä, lihottuja tai laihduttuja kilomääriä äläkä tarkkoja ruokamääriä. Vältä mieluusti myös tarkkojen liikuntamäärien, paaston pituuksien tms. tietojen postittamista tänne. Lue foorumin säännöt Ylläpitäjän tiedotteista.

Re: onko tämä syömishäiriötä?

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 06.02.2012, 14:20

Vieras kirjoitti:Hei.
olen lueskellut täällä kysymyksiä ja vastauksia ja en muista törmänneeni ongelmaan jota itse poden. anoreksiassa ei syödä, bulimiassa ahmitaan ja oksennetaan, bedissä jälkimmäistä ilman oksentamista.

minun ongelmani on pakonomainen syöminen. kysymys ei kuitenkaan ole ahmimisesta. syön kontrolloidusti mutta paljon.
minulla on kausia kun tämän tyyppinen syömiskäyttäytminen ottaa vallan. silloin ei kuunnella onko keholla nälkä vai ei.
syön hitaasti ja valitsen tarkkaan mitä syön. vatsassa voi tuntua ikävältä mutta jatkan syömistä silti. minulla ei varsinaisesti ole nälkä mutta mieli haluaa ruokaa.

syömäni määrä saattaa olla aika tavanomainen, joskus enemmän. kuitenkin tässä on ikävää se että syön vaikka minulla ei ole nälkä ja vaikka vatsaa vääntää.
mitä ihmettä tämä sitten on :?:

en tosiaan tyhjennä kahta sipsipussia 15 minuutissa tms vaan syöminen on hidasta ja vaivalloista. pureskelen vaikka en jaksaisi. tungen ruokaa suuhuni vaikka ei varsinaisesti tee edes mieli. haluan tälläisestä käyttäytymisestä eroon! mitä tämä on ja voitko auttaa?

Hei!

Itse asiassa monet käsittävät BED-häiriön väärin. Kyse on nimenomaan tunnesyömisestä, mikä ei välttämättä kuitenkaan tarkoita ahmimista. Olennaista on juuri tuo kuvaamasi ilmiö; syödään, vaikka ei olisi nälkä/vaikka olisi täysi tai jo ähky olo tai mieli haluaa ruokaa, vaikka keho on kylläinen/tyytyväinen. Syömishäiriössä on kyse ikävien tunteiden välttämisestä; anoreksiassa niitä vältetään olemalla syömättä, BED-häiriössä syömällä. Suosittelen ammattiavun hakemista; joskus jo n. 10 kerran jakso (esim. terveyskeskuksen/työterveyshuollon/opiskeluterveydenhuollon kautta) riittää pysäyttämään ongelman. Voit itsekin kokeilla seuraavaa:
- pidä tauko syömisestä siinä vaiheessa, kun tunnistat olevasi kylläinen. Lykkää syömistä esim. 5min kerrallaan tekemällä jotakin muuta. Tunnustele, minkä olotilan tämä saa aikaan. Se kertoo usein tunteesta/ongelmasta, jota syömisellä pyrkii välttämään.
- mieti, miten syöminen tai toisaalta jokin muu toiminta auttaa ko tunteeseen/ongelmaan; millainen olo on syömisen tai muun toiminnan jälkeen.
Pauliina Juntunen

Paluu Pauliinan palsta: lopetettu toistaiseksi. KIRJOITTAMINEN PALSTALLE ON ESTETTY!