Onko minulla anoreksia?

Pauliinan palsta on lopetettu toistaiseksi sitä tukeneen rahoituksen loppumisen johdosta. Palstan vanhoja kysymyksiä ja vastauksia voi lukea, mutta uusia kysymyksiä ja yksityisviestejä Pauliinalle ei voi enää lähettää.

Valvojat: Palsta-Admin, Pauliina Juntunen

Alueen säännöt
Älä postita tänne painoja, painoindeksejä, vaatekokoja, kalorimääriä, lihottuja tai laihduttuja kilomääriä äläkä tarkkoja ruokamääriä. Vältä mieluusti myös tarkkojen liikuntamäärien, paaston pituuksien tms. tietojen postittamista tänne. Lue foorumin säännöt Ylläpitäjän tiedotteista.

Onko minulla anoreksia?

ViestiKirjoittaja Too-ticki » 05.02.2012, 11:58

Hei,

Olen 17-vuotias tyttö. Noin kolme kuukautta sitten poikaystäväni, johon olen ollut todella läheinen lähti matkustelemaan useaksi kuukaudeksi. Minulla meni ruokahalu aluksi huomaamatta, mutta kun huomasin painon alkavan pudota jäin koukkuun laihtumisen tunteeseen. Olen 165cm pitkä ja laihtunut [Palsta-Admin poisti painot 6.2.2012 klo 10.55] muutamassa kuukaudessa. Poikaystäväni on tullut takaisin ja on valtavan huolestunut.

En enää välttämättä syö lainkaan päivän aikana. Jos syön, en pysty syömään ruokaa loppuun lautaselta. Paloittelen ja pyörittelen ruokaa lautasella pitkään. Minua huimaa usein, välillä sydän hakkaa ja silmissä sumenee. Olen kalpea, minulla on tummat silmänaluset, palelen jatkuvasti, olen kärttyiosä eikä minulla ole energiaa, saan herkästi mustelmia, lihakseni ovat niin kipeät etten kykene enää tekemään kuntoiluohjelmaani. Punnitsen itseni joka päivä. Jos syön mielestäni liikaa ahdistun, itken ja vihaan itseäni. Olen oksentanut muutaman kerran. Valehtelen syömisistäni jatkuvasti. Poikaystäväni sanoo, että olen luukasa, mutta peilissä näen vain liikaa läskiä. En ole vielä tavoitepainossani, mutta pelkään että tämä tuhoaa suhteeni.

Käyn lukiossa IB-linjalla ensimmäistä vuotta. Olen aina ollut kiitettävä oppilas ja asetan itselleni kovat vaatimukset. Viihdyn koulussa hyvin. Kolme vuotta sitten masennuin rankan perhetilanteen takia, otin yliannostuksen lääkkeitä ja olen ollut siitä asti huostaanotettuna. Käyn terapiassa, mutta en ole puhunut syömisongelmastani siellä.

Onko minulla syömishäiriö? Painoni tippuu jatkuvasti, mutta pelkään liikaa syödäkseni. Mitä minun pitäisi tehdä?
Too-ticki

Re: Onko minulla anoreksia?

ViestiKirjoittaja Palsta-Admin » 06.02.2012, 11:08

Too-ticki, jouduin poistamaan viestistäsi foorumin vastaiset painot, mutta lähetin Pauliinalle viestisi kokonaisuudessaan, joten hän näkee myös nuo painolukemat.
Terveisin, Palsta-Admin

Tuu SYLIIN - Liity jäseneksi!
Palsta-Admin
Site Admin

Re: Onko minulla anoreksia?

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 06.02.2012, 14:27

Hei!

Kertomasi vaikuttaa hyvin selvästi anoreksialta. Mietinkin lähinnä sitä, miksi et ole kertonut asiasta terapiassa? Usein syömishäiriöön kuuluu aluksi ns. "kuherrusvaihe", jolloin sitä ei ehkä koe ongelmaksi ollenkaan, vaan ratkaisuna ongelmiin. Itsetunto/varmuus kasvaa. Tästä syystä ongelmasta ei välttämättä kerrota. Toivon kuitenkin, että otat asian puheeksi, jotta tilanne ei vaikeutuisi ja pitkittyisi. Usein mieliala alkaa pikku hiljaa laskea aliravitsemuksen myötä ja ahdistus lisääntyy, ja viimeistään tässä vaiheessa ongelman tiedostaa itsekin. Lisäksi ei jaksa enää tehdä asioita samalla tavalla kuin ennen/elämä kapeutuu ruoan ja painon/ulkonäön ympärille. Tsemppiä!
Pauliina Juntunen

Paluu Pauliinan palsta: lopetettu toistaiseksi. KIRJOITTAMINEN PALSTALLE ON ESTETTY!