Peili

Pauliinan palsta on lopetettu toistaiseksi sitä tukeneen rahoituksen loppumisen johdosta. Palstan vanhoja kysymyksiä ja vastauksia voi lukea, mutta uusia kysymyksiä ja yksityisviestejä Pauliinalle ei voi enää lähettää.

Valvojat: Palsta-Admin, Pauliina Juntunen

Alueen säännöt
Älä postita tänne painoja, painoindeksejä, vaatekokoja, kalorimääriä, lihottuja tai laihduttuja kilomääriä äläkä tarkkoja ruokamääriä. Vältä mieluusti myös tarkkojen liikuntamäärien, paaston pituuksien tms. tietojen postittamista tänne. Lue foorumin säännöt Ylläpitäjän tiedotteista.

Peili

ViestiKirjoittaja Vieras » 05.02.2012, 20:14

Hei!

Olen monta kertaa miettinyt, kuuluuko seuraava ilmiö vain syömishäiriöisille vai tuntevatko kaikki ihmiset samoin… Sellaisina päivinä, joina olen mielestäni syönyt terveellisesti ja sopivan vähän, näytän mielestäni peiliin katsoessani hoikemmalta. Niinä päivinä, joina en ole tyytyväinen syömiseeni, näyttävät reiteni ja takamukseni taas mielestäni suuremmilta… Olen normaalipainoinen ja tiedän, että paino vaihtelee jopa saman päivän sisällä, mutta mietin silti, onko tämä ”ilmiö” psyykkinen, sillä muutkaan tuskin huomaisivat mitään eroa koossani noina kahtena päivänä… (Käytän siis kotona samaa peiliä. Olen kyllä huomannut, että vaatekaupoissa saatetaan käyttää hoikentavia peilejä ja peilejä on erilaisia…) Onko tämä syömishäiriöisille tyypillistä vai tuntevatko kaikki ihmiset itsensä hoikemmaksi sellaisena päivänä, jolloin syöminen on ollut oman mittapuun mukaan ”täydellistä”/onnistunutta?
Vieras

Re: Peili

ViestiKirjoittaja toinen » 06.02.2012, 11:18

kuuluu toki syömishäiriöön ,mutta mä uskon että monilla voi olla tuon tyyppisiä ajatuksia muutoinkin. riippuu monista tekijöistä mm. itsetunto, kuinka tarkka syömisistään on jne. Vaikka ei olis syömishäiriötä monet haluaa syödä terveellisesti/ovat laihdutuskuurilla ja morkkis iskee ja ne ajatukset lihomisesta ja epäonnistumisesta iskevät. niin ja toisaalta vaikka olis syömishäiriö ei kyllä välttämättä edes välitä syökö vaikka pelkkää suklaata päivän aikana kun syö kuitenkin liian vähän ja tuntee tuon tunteen jokatapauksessa.
toinen

Re: Peili

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 06.02.2012, 14:37

Hei!

Toki kaikilla on päiviä, jolloin näyttää mielestään paremmalta kuin yleensä tai huonommalta kuin yleensä, mutta tämä ei yleensä liity (ainakaan pelkästään) painoon/kokoon, eikä syynä ole syöminen, vaan muut elämään liittyvät asiat. Syömishäiriön kohdalla käy kuitenkin niin, että nämä muut elämään liittyvät asiat tai niihin liittyvät tunteet yhdistyvät painoon/kokoon, mikä taas johtaa siihen, että syömiskäyttäytyminen säätelee sitä, miten itsensä peilistä näkee/kokee. Esim. epäonnistuminen saa tuntemaan itsensä huonoksi, mikä yhdistyy painoon/kokoon (olen laiska ja lihava), mistä taas seuraa, että alkaa kontrolloida syömistä erilaisten sääntöjen avulla. Sääntöjen noudattaminen saa tuntemaan itsensä onnistuneemmaksi (ja näyttämään peilissä paremmalta), noudattamatta jättäminen epäonnistuneeksi (ja peilissä lihavaksi), jne. Toki joillakin, ehkä monillakin on vastaavanlaisia ajatuksia ilman, että ne kuitenkaan johtavat syömishäiriöön (ylenmääräiseen kontrollointiin/sääntöihin), ehkä kyse on kyvystä sietää paremmin epämukavuutta tai ongelmanratkaisutaidoista.
Pauliina Juntunen

Paluu Pauliinan palsta: lopetettu toistaiseksi. KIRJOITTAMINEN PALSTALLE ON ESTETTY!