Helpostusta oloon?

Pauliinan palsta on lopetettu toistaiseksi sitä tukeneen rahoituksen loppumisen johdosta. Palstan vanhoja kysymyksiä ja vastauksia voi lukea, mutta uusia kysymyksiä ja yksityisviestejä Pauliinalle ei voi enää lähettää.

Valvojat: Palsta-Admin, Pauliina Juntunen

Alueen säännöt
Älä postita tänne painoja, painoindeksejä, vaatekokoja, kalorimääriä, lihottuja tai laihduttuja kilomääriä äläkä tarkkoja ruokamääriä. Vältä mieluusti myös tarkkojen liikuntamäärien, paaston pituuksien tms. tietojen postittamista tänne. Lue foorumin säännöt Ylläpitäjän tiedotteista.

Helpostusta oloon?

ViestiKirjoittaja Ahmatti » 07.02.2012, 18:19

Hei Pauliina,

Tämä on ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta osaatko sanoa, voisikohan mistään luostaistuotteesta olla apua ahmimiseen? Sellaisia, mitkä vain hillitseisivät ahmintoja.. Haluaisin jostain nyt saada helpotusta olotilaani?!

Kokeilin yhtiä mielialalääkkeitä, mitkä lääkärini määräsi minulle, mutta sain inhottavia sivuvaikutuksia niistä (mm. sykkeen nousu), ahmintaan ei ollut apua niistä. Lääkärini ehdotti minulle toisia mielialalääkkeitä, mutta en enää halua aloittaa mitään tuollaisia, koska säikähdin oireita niin paljon, enkä halua jäädä niihin riipuvaisiksi.

Olen aloittamassa kelan tukeman psykoterapian, mutta siinä nyt hieman vielä kestää ja säännöllisesti alan käymään varmaankin vasta huhtikuun alusta. Toivon, että siitä on apua minulla ja saan ahminnat kuriin sekä muutenkin itsetuntoni ja elämäni kuntoon, en halua inhota itseäni koko loppu elämääni. Mutta olen tällä hetkellä todella epätoivoinen, niin mietin olisiko jostain luontaistuotteesta mahdollisesti apua..

Kerron vielä, että harrastan kilpaurheilua, joten nämä sivuoireet otan siksi niin raskaasti, sillä ne vaikuttavat suoraan minun suorituskykyyni. Myös tämä "sairaus" (masennus, bulimia/ahmimishäiriö) vaikuttaa suorituskykyyni ja kehittymiseeni negatiivisesti, joten kaikki apu on enemmän kuin tervetullutta elämääni. Urheilu on kuitenkin se osa elämästäni, mikä tuo jotain mielihyvää ja merkkaa minulle todella paljon. Ilman sitä olisin varmasti vielä enemmän pohjalla. Mutta pelkään, että tämä kaikki vie minulta sen viimeisenkin elämänilon. On jo osittain vienytkin.

Jokapäiväinen taistelu sekä päivistä selviäminen käy raskaaksi ja elämäntahto alkaa välillä hiipua pohjalukemiin. Välillä toki menee paremmin, mutta silloinkin aina pelkään, että milloinka se repsahdus tulee. Tämä elämä on yhtä hirveää taistelua.. En jaksa sitä enää, olen kyllästynyt jokapäiväisiin taisteluihin ja kyyneleiden vuodattamiseen!

En tiedä mitenkä selviän tästä kaikesta, kiitos jo etukäteen vastauksestasi.
Ahmatti

Re: Helpostusta oloon?

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.02.2012, 08:00

anteeksi ahmatti, että puutun nyt osaltani sinun viestiisi mutta oma kysymykseni liittyy ahmimiseen ja sen taltuttamiseen joten se on nyt helppo liittää tähän saumaan mieluummin kuin aloittaa uutta. toivon että et pahastu.

eli olen huomannut tiettyjen ruokien laukaisevan ahmimishalun ja kysynkin nyt pauliinalta että pitääkö/kannattaako näitä tiettyjä ruokia sitten välttää vai onko siedättäminen parempi idea? jälkimmäiseen liittyy suuri riski ahmimiseen.
Vieras

Re: Helpostusta oloon?

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 13.02.2012, 16:03

Hei!

Masennuslääkkeet hillitsevät yleensä myös ahmimista. Täytyy tosin muistaa, että lähes kaikille tulee aluksi joitakin sivuoireita (jotka kuitenkin helpottavat/häviävät), ja täyden tehon lääkityksestä saa vasta n. kuukauden kuluttua aloittamisesta. Joskus sivuoireet voivat olla niin pahoja, että on vaihdettava valmistetta, tai vaihto on aiheellinen riittämättömän tehon vuoksi. Masennuslääkkeistä ei voi tulla riippuvaiseksi. Luontaistuotteissa on se ongelma, että niitä ei ole tutkittu yhtä hyvin kuin lääkkeitä, ja teho on yleensä huonompi. Niillä voi olla yhteisvaikutuksia muiden lääkkeiden tms. kanssa ja sivuoireita/pitkäkestoisia vaikutuksia, joista ei tiedetä. Lisäksi on varmistettava sopivuus urheilijalle (doping). Mäkikuismaa käytetään masennuksen hoitoon. En tiedä mitään erityisesti ahmimiseen suunnattua valmistetta. Lääke voisi kuitenkin tuoda helpostusta tilanteeseen ennen kuin psykoterapia alkaa vaikuttaa.

Olen kyllä sitä mieltä, että tiettyjen ruokien/ruoka-aineiden latautuminen ("vaarallisia/vältettäviä/kiellettyjä ruokia") on suurin syy ahmimiselle (nälän/aliravitsemuksen lisäksi). Kaikki ruoka on syötäväksi tarkoitettua, osa useammin, osa harvemmin. Sokeririippuvuudesta kiistellään paljon; voi olla, että jotkut ihmiset tulevat "riippuvaisiksi" makeasta (ns. huono tapa), mutta ensin täytyy varmistaa, ettei kyse ole tunnesyömisestä, liian niukasta/yksipuolisesta syömisestä (aamuisin/aamupäivisin) tai herkkujen latautumisesta. "Vaarallisten ruokien" siedättämistä kannattaa harjoitella turvallisessa ympäristössä ja askel kerrallaan. Voi esim. laatia portaikon ruokien/ruoka-aineiden ahdistavuudesta/ahmimisalttiudesta ja aloittaa helpoimmasta. Kutakin ruokaa/ruoka-ainetta kannattaa syödä päivittäin ainakin viikon ajan (sen jälk. satunnaisesti) ja ainakin aluksi seurassa. Latautumisen vaikutusta voi testata (olen itsekin kokeillut) esim. kieltämällä itseltään näkkileipä (jotakin hyvin neutraalia) viikoksi/kuukaudeksi. Ko asia alkaa melko varmasti ainakin pyöriä mielessä tavallista useammin ja näin ollen altistaa myös ahmimiselle (ylikontrollin "en tarvitse" ja alikontrollin "hällä väliä" vaihtelu, joka on yleensä väistämätöntä).
Pauliina Juntunen

Paluu Pauliinan palsta: lopetettu toistaiseksi. KIRJOITTAMINEN PALSTALLE ON ESTETTY!