huono olo, liikaa vaatimuksia- ahmiminen

Pauliinan palsta on lopetettu toistaiseksi sitä tukeneen rahoituksen loppumisen johdosta. Palstan vanhoja kysymyksiä ja vastauksia voi lukea, mutta uusia kysymyksiä ja yksityisviestejä Pauliinalle ei voi enää lähettää.

Valvojat: Palsta-Admin, Pauliina Juntunen

Alueen säännöt
Älä postita tänne painoja, painoindeksejä, vaatekokoja, kalorimääriä, lihottuja tai laihduttuja kilomääriä äläkä tarkkoja ruokamääriä. Vältä mieluusti myös tarkkojen liikuntamäärien, paaston pituuksien tms. tietojen postittamista tänne. Lue foorumin säännöt Ylläpitäjän tiedotteista.

Re: huono olo, liikaa vaatimuksia- ahmiminen

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 13.02.2012, 16:20

Vieras kirjoitti:Hei pauliina,
ensinnäkin kiitos kun olet vastaillut meidän kysymyksiin ja harmi että palsta loppuu :(

olen entinen anorektikko ja pelkään että oireiluni on nyt vain muuttanut muotoaan, syömishäiriöinen siis yhä.
ongelmien ratkaisu on minulle yhtä kuin syömishäiriö. ennen pahaan oloon auttoi paastoaminen, nykyiseltään ahmin (pahentaa oloa, syömättömyys toimi kyllä paremmin, kontrolli).
pelottaa kun paino vain nousee- millainen mahdan olla 5vuoden päästä jos sama homma jatkuu?
minulla ahmiminen on yllättäen aamupainotteista?!
syön valtavat määrät puuro<,leipää,suklaata- hiilihydraatteja.
jämähdän keittiöön ja en pääse päivän alkuun. jään keittiön pöydän ääreen syömään, roikun kiinni ruuassa kuin se olisi jokin turvariepu joka pelastaa minut päivän koettelemuksilta (joita ei varsinaisesti edes ole, olen työtön kotihiiri)

kasaan itselleni hirveästi henkisiä paineita tulevaisuudesta. ja en pääse eteenpäin vaan jämähdän siihen syömiseen. pakenen kai tätä kautta noita asioita.
millainen elämä mulla on jos jatkan tätä? Syrjäydyn , lihoan, muutun rumaksi ihmisraunioksi?
tiedän että minun pitäisi hakea apua mutta kynnys siihen on valtava! kotoa poistuminen on vaikeaa, ja KUN KESÄ KOITTAA vielä vaikeampaa.
on valoisaa,kirkasta,lämmintä ja ihmiset pukeutuvat kevyesti. apua :?

Niinpä. Tuskinpa avun hakemisen lykkääminenkään siis on järkevä ratkaisu. Kuulostaa tosiaan siltä, että syöminen (tai aiemmin syömättä jättäminen) on jonkinlainen ongelmanratkaisukeino. Ei tarvitse tehdä valintoja/ottaa vastuuta tms., jos keskittyy syömiseen. Tuosta aamupainotteisuudesta sen verran, että toki on tärkeää syödä normaalisti myös iltaisin/sen jälkeen, kun ahmiminen on loppunut ja luopua mahd. kompensaatiokeinoista (jotka antavat luvan ahmia). Jos iltapäivät ja/tai illat jäävät epäsäännölliselle/niukalle/yksipuoliselle syömiselle, lisää se tietysti yleisesti ahmimisen riskiä. Kannattaa varmistaa, että syö riittävästi proteiinia, ja etteivät ahmittavat ruoat kuulu muuten "kiellettyjen" listalle.

Ehkä voisit miettiä, mitä oikeastaan vältät/pelkäät syömällä. Mitä uhkakuvia tulevaisuuteen siis liittyy. Sen jälkeen voit miettiä, miten syöminen auttaa niihin, tai mitä keinoja/taitoja/tukimuotoja tarvitsisit niistä selvitäksesi. Nämä ovat tietysti juuri niitä teemoja, joita käsitellään psykoterapiassa. Siellä on myös mahdollista oppia uudenlaisia ongelmanratkaisutaitoja.
Pauliina Juntunen

Paluu Pauliinan palsta: lopetettu toistaiseksi. KIRJOITTAMINEN PALSTALLE ON ESTETTY!