En saanut apua?

Pauliinan palsta on lopetettu toistaiseksi sitä tukeneen rahoituksen loppumisen johdosta. Palstan vanhoja kysymyksiä ja vastauksia voi lukea, mutta uusia kysymyksiä ja yksityisviestejä Pauliinalle ei voi enää lähettää.

Valvojat: Palsta-Admin, Pauliina Juntunen

Alueen säännöt
Älä postita tänne painoja, painoindeksejä, vaatekokoja, kalorimääriä, lihottuja tai laihduttuja kilomääriä äläkä tarkkoja ruokamääriä. Vältä mieluusti myös tarkkojen liikuntamäärien, paaston pituuksien tms. tietojen postittamista tänne. Lue foorumin säännöt Ylläpitäjän tiedotteista.

En saanut apua?

ViestiKirjoittaja Kastehelmi » 15.02.2012, 19:03

Hei,

Kaipaisin kiperästi sinun Pauliina, tai myöskin jonkun toisen apua joka voisi auttaa tai kertoa samanlaisista kokemuksista.

Olen pitkään monia vuosia kärsinyt ahdistusta syömisestä ja kamppailut näihin liittyvien asioiden kanssa välillä enemmän ja välillä vähemmän. Lisäksi tunnen välillä ahdistusta eri asioista, olen väsynyt, itkuinen ja välillä ei huvittaisi tehdä muuta kuin olla sängyn pohjalla. Hyviäkin päiviä tietysti on, mutta syöminen ja sen ajattelu vie silti osan jokaisesta päivästäni.
Viimein viimevuoden lopusta hyvä ystäväni kehoitti ja puoliksi pakottikin minua hakemaan apua ja lopulta rohkaistuin siihen. Kävin keskustelemassa asiasta tklääkärin kanssa joka laittoi minulle lähetteen eteenpäin psykiatrisen poliklinikan sairaanhoitajan vastaanotolle. Sairaanhoitajan vastaanotolla keskusteltiin asiasta ja tehtiin jokin arviointi (miniä?) testi jossa oli paljon eri kysymyksiä syömiseen, ahdistukseen, masentuneisuuteen yms liittyen. Kahden käyntikerran jälkeen testi meni arvioitavaksi lääkärille joka tekee päätöksen hoidon jatkumisesta. Viimeisellä käyntikerralla sairaanhoitaja ehdotti minulle jo keskusteluterapiaa ja ravitsemusterapeuttia jatkohoidoksi, vaikka lopullinen päätös tulisikin lääkäriltä.
Hoidon jatkumisestani tuli soitti sairaanhoitajalta (jota hieman myönnän odottaneenikin, sillä olin valmis vastaanottamaan apua kun kerran näin pitkälle olen päässyt) joka kertoi lääkärin lausunnon asiasta. Lääkärin mukaan en ole jatkohoidon tarpeessa sillä kuulemma oireeni ei ole "tarpeeksi vakavia", ja poliklinikalle ei voida ottaa minua sisään??! Tilanteeni oli kuulemma parempi nyt kuin tklääkärin lähetteen aikana jolloin oletettiin että voin paremmin ja en tarvitse tukea. Mikäli haluaisin mennä ravitsemusterapeutille joudun käymään uudelleen tklääkärin vastaanotolla ja pyytämään sieltä lähetteen. Lisäksi mikäli olotilani menisi huonompaan suuntaan täytyy taas mennä tklääkärille ja pyytää uusi lähete psykiatrisen poliklinikan sairaanhoitajan vastaanotolle jolloin katsotaan tilannetta uudelleen.

Voiko tämä olla mahdollista? Vihdoin monien vuosien jälkeen uskalsin ystäväni painostuksella ja tuella pyytää apua ja kertoa monia asioita mitä en ole aikaisemmin uskaltanut kenellekkään sanoa ja sen jälkeen sanotaan ettei minua voida auttaa? Onko näin mahdollista tehdä? Monien vuosien ajan kun olen kamppaillut tästä asiasta välillä on ollut huonompia ja välillä parempia hetkiä, mutta voiko olettaa että hetkellisesti parempana hetkenä asiat olisivat hyvin ja ne eivät olisi enään alitajunnassa eikä niistä tarvitse enään keskustella? Eikö syvimmät ja sisimmät asiat täytyisi purkaa ja selvittää esimerkiksi mistä tälläinen on saanut alkunsa ja kuinka tätä voidaan hoitaa jotta tilanne ei menisi enään vahingossakaan pahemmaksi mitä se on ollut?
Olen erittäin sekavassa olotilassa, sillä en tiedä mitä täytyisi ajatella ja mitä tehdä jatkossa, olin valmis ottamaan apua vastaan mutta en saanutkaan sitä.. isku vasten kasvoja, enkö olekkaan "tarpeeksi sairas" vai eikö minusta vain välitetä ja jätetään yksin asian kanssa?

Toivoisin teiltä kommentteja ja apua mitä tulisi tehdä asian kanssa, sillä itse olen täysin neuvoton.

Kiitos etukäteen vastauksistanne! :)
Kastehelmi

Re: En saanut apua?

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.02.2012, 07:50

harmi, että et ehtinyt saada pauliinalta vastausta kysymykseen. tämä palsta loppui käsittääkseni 16. päivä? en sitten tiedä.
hmm... minusta sinun kannattaa edelleen yrittää saada apua jos koet, ettet muuten pääse asioissa eteenpäin. voin kuitenkin kertoa itsestäni sen, että syömishäiriöstä toipuminen on kyllä mahdollista myös ilman ulkopuolista apua vaikka usein muuta kuulee. tämä siksi, että tervehtymisessä on kyse omien arvojen muuttamisesta ja kyvystä kantaa vastuu itsestä, omasta hyvinvoinnista (sillä eihän kukaan sinua voi pakottaa syömään, nostamaan painoa) . jos et saa keskusteluapua, voit esimerkiksi pitää päiväkirjaa (suosittelen lämpimästi) mikä auttaa jäsentämään omia ajatuksia ja toimii terapeuttisesti. tämä toimi minulla, sinulla ei välttämättä. mutta voit antaa päiväkirjalle mahdollisuuden.

kuitenkin muutos ja vastuu siitä, on jälkikädessä sinulla itsellä. tietysti voit aina saattaa itsesi erittäin huonoon jamaan vain saadaksesi hoitoa, mutta siinä ei ole mitään järkeä koska jokatapauksessa joudut asian (syömisen normaalistaminen, normaalipaino ja ne elämänarvot, mikä on tärkeää, onko se ulkonäkö vai jotain muuta?) kohtaamaan itse.

suosittelen sinulle gisela van der strerin kirjaa Lupa syödä, se auttoi minua. kirja on loppuunmyyty, mutta voit varmasti lainata sen jostain kirjastosta?
tsemppiä muutokseen, sinä pystyt siihen itse :sydan:
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.02.2012, 07:54

lisäys edelliseen: en halua väheksyä ulkopuolista hoitotukea, mutta täällä suomessa se on melko olematonta. siksi kannustan sinua muutokseen omasta aloitteesta. myös muista kirjoista kuin tuo lupa syödä voi olla sinulle apua koska syömishäiriöhän on vain oire (joka toki pitää hoitaa pois alta sekin) ja ne todelliset asiat on sitten siellä pintaa syvemmällä.
Vieras

ViestiKirjoittaja kiisseli » 17.02.2012, 09:43

HUOM! Pauliinan palstaa tukeneen rahoituksen loppumisen takia Pauliinan palsta joudutaan lopettamaan. Viimeisen kerran Pauliina vastaa kysymyksiin ja yksityisviesteihin 27.2.2012.

Näin lukee etusivulla. Että kyllä Pauliinan pitäis vielä tulla vastaamaan. :)
"En saanut sitä sanomaan
että se tahtoo tulla
En taivu sitä suremaan
että se sinne jää"
P.V.
kiisseli

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 20.02.2012, 16:44

Hei!

Käsittämätöntä, että joku voi vain sanella, että toinen ei ole avun tarpeessa kysymättä/neuvottelematta. Ei se avun hakeminen ole (kellekään, syömishäiriöstä puhumattakaan) mikään helppo juttu/sitä ei tehdä kevein perustein. Lisäksi useimmilla on vaikeuksia jämäkkyydessä/nyrkin pöytään lyömisessä. Ehdottaisin, että ottaisit vielä yhteyttä kyseiseen sairaanhoitajaan ja kysyisit, josko olisi mahdollista käydä polilla sen verran, että voisit saada lausunnon Kelan tukemaa psykoterapiaa varten. Tämä vaatisi muutaman käynnin sairaanhoitajalla/lääkärillä. Psykoterapia kuulostaisi muutenkin järkevämmältä vaihtoehdolta kuin harvajaksoiset, supportiiviset käynnit polilla. Ehkä polilla on niin paljon akuutteja, kuormittavia asiakkaita, että oikeasti käynneistä/terapiasta hyötyville ei jää aikaa. Jos raha ei ole ongelma, voit tietysti ottaa suoraankin yhteyttä yksityiseen terapeuttiin. Toivottavasti asia järjestyy, ja joka tapauksessa hienoa, että aloit hoitaa asiaa!
Pauliina Juntunen

Paluu Pauliinan palsta: lopetettu toistaiseksi. KIRJOITTAMINEN PALSTALLE ON ESTETTY!