Onko mulla syömishäiriö?!

Pauliinan palsta on lopetettu toistaiseksi sitä tukeneen rahoituksen loppumisen johdosta. Palstan vanhoja kysymyksiä ja vastauksia voi lukea, mutta uusia kysymyksiä ja yksityisviestejä Pauliinalle ei voi enää lähettää.

Valvojat: Palsta-Admin, Pauliina Juntunen

Alueen säännöt
Älä postita tänne painoja, painoindeksejä, vaatekokoja, kalorimääriä, lihottuja tai laihduttuja kilomääriä äläkä tarkkoja ruokamääriä. Vältä mieluusti myös tarkkojen liikuntamäärien, paaston pituuksien tms. tietojen postittamista tänne. Lue foorumin säännöt Ylläpitäjän tiedotteista.

Onko mulla syömishäiriö?!

ViestiKirjoittaja imissfood » 17.02.2012, 19:23

Heippa! olen alkanut epäillä syömishäiriötä itselläni. Kaikki alkoi kun syömiseni väheni kun minulla alkoi uudessa urheilu joukkueessa olla melkein joka päivätreenit ja tiukat kunto-ohjelmat ja siten syömisellekkin jäi vähemmän aikaa. en itse ole huomannut mitään kunnes syömiseni väheni ja lopulta loppui oikeastaan kokonaan. Minulla on jatkuva tunne että olen niin täynnä etten pysty syödä ja jos yritän syödä jotain minulle tulee niin kamala omatunto että voisin itkeä, ja minun on pakko lähteä juoksu lenikille tai tehdä lihaskunto-ohjelmaa. Ja kuukautiseni ovat olleet nyt hyvinepäsäännölliset. Aloin lukea näitä syömishäiriöiden sivuja kavereiden jatkuvan paasauksen takia ja tunnistan itsestäni melkein kaikki pirteet mitä sivuilla kerrotaan anorexian oireista. Kaikki sanovat että minulla ei ole mahaa ollenkaan mutta näen itse peilistä suuren möhköfantin jolloin masennun ja tekee mieli mennä keittiöön mutta ruoka ei mene enää alas ja lähden korvaukseksi siitä taas lenkille. Kun kaverit sanovat että on outoa outoa etten pysty muka syödä vastaan että kun vain ei ole nälkä mutta todellisuudessa minun ei tee siltikään mieli ruokaa. Minulla ei ole pakon omaista laihduttamisen tarvetta (mielestäni ainakaan) mutta haluaisin silti laihtua. En ole nyt syönnyt taas mitään vajaa viikkoon ja olen käynyt 2 treeneissä ja kerran lenkillä. Olen laihtunut tällä viikolla taas [Palsta-Admin poisti kilomäärän 18.2. klo 8.50] kiloa. En ole vielä ainakaan mielestäni mitenkään alipainoinen. En tosin tiedä paljonko 166cm pitkän pitäisi painaa?? olen 14 vuotias tyttö.
imissfood

Re: Onko mulla syömishäiriö?!

ViestiKirjoittaja Palsta-Admin » 18.02.2012, 08:56

imissfood, poistin kilomäärän viestistäsi, mutta lähetin alkuperäisen viestisi Pauliinalle yksityisviestinä.
Terveisin, Palsta-Admin

Tuu SYLIIN - Liity jäseneksi!
Palsta-Admin
Site Admin

Re: Onko mulla syömishäiriö?!

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 20.02.2012, 17:16

Hei!

Tilanteesi on huolestuttava. Suosittelisin, että kävisit terveydenhoitajan juttusilla. Voidakseen urheilla täysipainoisesti, on syötävä hyvin; enemmän/rennommin kuin kaverit, jotka eivät urheile. Jos syö liian vähän, keho alkaa käyttää lihaksia energialähteenä (myös sydän on lihas!), ja kunto heikkenee/liikkuminen on vaarallista, vaikka aluksi saattaakin tuntua siltä, että energisyys/jaksaminen lisääntyy (johtuu siitä, että elimistö/aivot joutuvat hälytystilaan). Elimistö ja lihakset tarvitsevat kaikkia ravintoaineita voidakseen hyvin; rasvaa, hiilihydraatteja ja proteiineja (vitamiinien ja kalsiumin lisäksi). Sinun pituisellesi on terveellistä painaa 52-70kg. Urheilija painaa aina vähän enemmän kuin ei urheileva, koska lihakset painavat. Nuoruusiässä paino myös nousee keskimäärin 15kg. Tämä ei ole lihomista, vaan kehon muuttumista naiselliseksi (käynnistää kuukautiset ja ylläpitää niitä). Kuukautishäiriöt kertovat liian alhaisesta painosta. Syömättä jättäminen saa aikaan sen, että aineenvaihdunta hidastuu, mikä tekee painonhallinnasta vaikeaa. Aineenvaihdunta pysyy kunnossa syömällä säännöllisesti ja riittävästi sekä liikkumalla kohtuullisesti. Jotta voisit jatkaa urheilua ja muutenkin täysipainoista/mielekästä elämää, hae itsellesi apua mitä pikimmin! Ota vaikka kaveri mukaan terveydenhoitajalle, jos itsekseen on vaikeaa mennä. Tsemppiä!
Pauliina Juntunen

Paluu Pauliinan palsta: lopetettu toistaiseksi. KIRJOITTAMINEN PALSTALLE ON ESTETTY!