oman itsen hyväksymisestä

Pauliinan palsta on lopetettu toistaiseksi sitä tukeneen rahoituksen loppumisen johdosta. Palstan vanhoja kysymyksiä ja vastauksia voi lukea, mutta uusia kysymyksiä ja yksityisviestejä Pauliinalle ei voi enää lähettää.

Valvojat: Palsta-Admin, Pauliina Juntunen

Alueen säännöt
Älä postita tänne painoja, painoindeksejä, vaatekokoja, kalorimääriä, lihottuja tai laihduttuja kilomääriä äläkä tarkkoja ruokamääriä. Vältä mieluusti myös tarkkojen liikuntamäärien, paaston pituuksien tms. tietojen postittamista tänne. Lue foorumin säännöt Ylläpitäjän tiedotteista.

Re: oman itsen hyväksymisestä

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 27.02.2012, 16:18

Vieras kirjoitti:Hei Pauliina ja kiitos jos ehdit vielä vastata minun viestiini.
olen pitkän linjan syömishäiriöinen ja nykyinen ongelma koskee haha, mitäs muuta kuin painoa..
Minua huolestuttaa oma suhtautuminen tähän nykytilanteeseen. Laihtuminen on minulle pakkomielle vielä nytkin jonkin aikaa normaalipainossa ollessa. en tiedä mikä tässä mättää, onko kyse siitä etten vain halua päästää irti. Haluan riippua sairaudessa vielä nyttenkin, näennäisesti tervehtyneenä?

Minulla on oma hyvänolon paino. paino joka on normaalipaino ja kuitenkin parisen kiloa tästä nykytilanteestani alemmas. se oli sellainen paino jossa tunsin olevan ehjä.
en enää liian laiha, mutta en lihavakaan. onko se hyvä asia vai pitääkö minun yrittää vain hyväksyä nykyinen olotila joka on pitkälti anoreksian jälkeisen tunnesyöpöttelyn lopputulos? halu takaisin omaan hyvänolon painoon on suuri, mutta niin pitkään kuin motiivina on itseinho, en pääse tässä eteenpäin ollenkaan. tavallaan saan itseni näillä ajatuksilla varustettuna toimimaan täysin päinvastoin... :(

pitäisi varmaan ensin opetella pitämään itsestä ja sitten lähteä parantamaan sitä muuta (järkevää syömistä joka ei onnistu kun tunnesyöpöttelen, syynä tuo itseinho "yhyy olen huono ja lihava, epäonnistunut luuseri ja kaikki on kuitenkin menetetty") puolta. tavallaan kuvittelisin että tilanne tasaantuu itsestään jos en stressaisi tuota asiaa niin kamalasti? en todellakaan halua takaisin alipainoiseksi vaan hoikistua hieman, ruokavaliota laadillisestri parantamalla. se on varmaan ihan terveellinen tavoite?
en ymmärrä miksi puran tätä täällä kun eihän se auta minua kohti tavoitettani, ei kukaan voi minun puolesta sitä tehdä...
mietinpähän vain että onko muilla samanlaisia aatoksia? vai onko se painon normalisoituminen tuntunut ihan luonnolliselta ja hyvältä? minusta se tuntui kunnes tulivat nuo xkiloa painoa lisää itsesäälin aiheuttamana... ja ne eivät tahdo lähteä pois... :(

Hei!

Aika usein käy niin, että ylikontrolli vaihtuu hetkellisesti alikontrolliin (joka kuitenkin yleensä terveempää) jossakin paranemisen vaiheessa. Yleensä tilanne myös korjaantuu itsestään, kun kaikesta ruoasta tulee "neutraalia" ja hyväksyy itsensä (myös terveen painon) paremmin. Kun taas tunnesyöminen vähenee (en sano loppuu, koska kaikki tunnesyövät joskus), painokin tasaantuu siihen omaan terveeseen painoon. Kannattaa myös muistaa, että se oma terve paino ei ole mikään yksi tietty lukema x, vaan vaihtelee muutaman kilon sisällä. Todennäköisesti laihtumispakkomielle ylläpitää/voimistaa tunnesyömistä. Joka tapauksessa hyväksyminen vaatii aikaa ja työskentelyä (tuntuu harvoin luonnolliselta ja hyvältä), toivottavasti saat siihen ulkopuolista tukea.
Pauliina Juntunen

Paluu Pauliinan palsta: lopetettu toistaiseksi. KIRJOITTAMINEN PALSTALLE ON ESTETTY!