muutama kysymys

Pauliinan palsta on lopetettu toistaiseksi sitä tukeneen rahoituksen loppumisen johdosta. Palstan vanhoja kysymyksiä ja vastauksia voi lukea, mutta uusia kysymyksiä ja yksityisviestejä Pauliinalle ei voi enää lähettää.

Valvojat: Palsta-Admin, Pauliina Juntunen

Alueen säännöt
Älä postita tänne painoja, painoindeksejä, vaatekokoja, kalorimääriä, lihottuja tai laihduttuja kilomääriä äläkä tarkkoja ruokamääriä. Vältä mieluusti myös tarkkojen liikuntamäärien, paaston pituuksien tms. tietojen postittamista tänne. Lue foorumin säännöt Ylläpitäjän tiedotteista.

muutama kysymys

ViestiKirjoittaja liituja » 25.02.2012, 16:25

hei, minulla on muutama juttu jotka askarruttavat minua. laitan ne tähän numeroidusti. kiitos jos ehdit vastata vielä tähänkin ennen palstan sulkeutumista.

1. miten liikunta vaikuttaa painoon vai vaikuttaako ollenkaan?
2. onko pakko syödä kaksi lämmintä ateriaa jos ei halua/ole nälkä?
3. jos näläntunne on kateissa niin miten sitä voi opetella? jos minulla ei ole ikinä nälkä mistä se voi johtua ja tarvitseeko minun sitten syödä?
3. miksi minulla on usein kylmät kädet?
4. onko matalasta verenpaineesta haittaa jos ei pyörrytä? onko matala verenpaine hyvä asia, mistä se kertoo?

Olipas siinä kysymyksiä :) edellisistä voisi ehkä luulla että olen aliravittu, mutta olen kyllä aivan normaalipainoinen. veriarvot jne. ovat olleet hyvät.
tämän kerron jotta et ymmärtäisi viestisisältöä väärin. kiva jos ehdit vastata :sydan:
liituja

Re: muutama kysymys

ViestiKirjoittaja liituja » 26.02.2012, 07:25

Hei, minä täällä vielä.

yksi tärkeä asia jäi kysymättä. Mistä tietää mikä määrä ruokaa on sopivasti?

minusta tuntuu että joskus syön hirveän paljon ja toisinaan taas ehkä sitten liian vähän.
etenkin nuo suuret ruokamäärät hämmentävät, en aina tajua miten minuun mahtuu noin paljon ruokaa? harmi ettei tänne ole sallittua laittaa esimerkkiä :enymmarra:
voiko vatsalaukku olla "laajentunut"? kun oikeasti välillä tuntuu että syömäni määrät eivät voi olla normaaleja minun kokoiselle pienelle, mutta kuitenkin normalipainoiselle naiselle? syön välillä kuin miehet? :oops:

tiedän, että olet joskus laittanut tänne esimerkin päivän ruokamääristä ja minusta siinä oli paljon ruokaa jokaisella aterialla syötäväksi. kun olen kotona joskus lomilla, ei kukaan minun perheessä syö niin paljon, eivät edes miespuoliset? ovat normaalipainoisia jokikinen, keskimääräinen bmi ehkä [Palsta-Admin poisti arvon 6.3.]?
eikö kuitenkin ole niin että ravinnon tarve on yksilöllistä? siis eihän 174cm nainen ja vaikkapa 156cm nainen voi mitenkään tarvita samaa määrää kaloreita?

ja vielä. olen joskus kauan sitten ollut osastohoidossa syömishäiriöni puitteissa ja ihmettelen vain miksi painon nostamiseen tarvittiin niin paljon ruokaa ja miksi samat määrät saavat painoni kiitonousuun nyt normaalipainoisena eli ravinnontarve on vähentynyt huomattavasti? luin joskus jostain että syömishäiriöisen tulee jatkaa jonkin aikaa samoilla määrillä kuin painoa nostatettaessa mutta eipähän päde minuun? en yksinkertaisesti enää jaksaisi syödä niitä määriä kuin silloin (lukuunottamatta joitain kertoja jolloin syön tosi paljon kuten aikaisemmin mainisin, mutta jatkuvasti en noin paljoa pystyisi syömään)...
joo, siinä oli hirveästi asiaa :| toivottavasti voit vastata näihin jotain ja toivottavasti vastauksista on apua myös muille jos samoja asioita joku miettii. tai ehkä olen ainoa...
liituja

Re: muutama kysymys

ViestiKirjoittaja Pauliina Juntunen » 27.02.2012, 16:40

Hei!

1. Hyötyliikunta on tärkeä osa painonhallintaa, liikunnan harrastaminen ei niinkään. Jopa syöminen/aineenvaihdunta kuluttaa enemmän energiaa kuin liikunta. Lisäksi liikunta kasvattaa lihasmassaa (jos saa riittävästi energiaa), joten painossa runsaskaan liikkuminen ei kovin helposti näy. Lisäksi liiallinen liikunta voi jopa hidastaa aineenvaihduntaa (mikä vaikeuttaa painonhallintaa) varsinkin, jos ei saa tarpeeksi energiaa.
2. Kahta lämmintä ateriaa päivässä ei tarvita, toisen voi korvata välipalatyyppisellä aterialla. On tärkeää syödä säännöllisesti, koska pitkät ateriavälit hidastavat aineenvaihduntaa. Osastohoidossa säännöllisyys saa aikaan muun muassa sen, että aineenvaihdunta kiihtyy ja tarvitaan todella paljon ruokaa painon nostamiseksi/ylläpitämiseksi. Voi olla, että syynä on myös jokin muu anoreksiaan liittyvä ilmiö. On kuitenkin varsin tavallista, että täytyy syödä enemmän kuin muut, ja tällainen tilanne voi jatkua jopa vuosia (ehkä loppuelämän?). Lisäksi painon nostamiseen tarvitaan huomattavasti enemmän energiaa kuin ylläpitämiseen. Ehkä neuvo ylläpitää painon nostamiseen tarkoitettua ruokavaliota tarkoittaa sitä, että usein syöminen jatkuu jonkin aikaa hyvin säännöllisenä myös kotioloissa ja kulutus kasvaa, lisäksi usein edelleen tarve nostaa painoa. Pikku hiljaa (painon normalisoituessa) aletaan opetella nälän ja kylläisyyden mukaan syömistä, jolloin energiamäärä EHKÄ hieman pienenee ihan luonnostaan. Ihmisen pituus ei vaikuta energiantarpeeseen, yksilöllistä vaihtelua on jonkin verran (pienempää kuin yleisesti luullaan).
3. Nälän tunne on melko riippuvainen säännöllisyydestä, eli jos syöt aina lounaan klo 12, alkaa elimistö siihen aikaan muistutella käsillä olevasta ruokailuajasta. Anoreksian seurauksena tunteet - myös näläntunne - hämärtyvät, ja usein joutuu aluksi syömään "listan mukaan", jotta varmistaisi riittävän energiansaannin. Painoa nostaessa pitää lisäksi usein syödä aika paljon yli sopivan kylläisen olon ja näin ollen usein myös aloittaa syöminen vähemmän nälkäisenä kuin normaalisti. Nälkä tuntuu monin eri tavoin; vatsan kurinana, "onttona olona", huimauksena, ärtymisenä jne. Syödä täytyy (nälän tunteen kanssa tai ilman) siten, että pysyy terveessä painossaan.
4. Kylmät kädet kertovat huonosta verenkierrosta, voi liittyä anoreksiaan, vaikka paino olisikin jo korjaantunut.
5. Matala verenpaine ei ole haitaksi, jos ei aiheuta pyörtyilyä. Tämäkin liittyy usein anoreksiaan.
Pauliina Juntunen

Paluu Pauliinan palsta: lopetettu toistaiseksi. KIRJOITTAMINEN PALSTALLE ON ESTETTY!