Syömishäiriöliitto-SYLI ry In English

Syömishäiriöinfopiste: materiaali syömishäiriöistä

Syömishäiriöinfopiste
ROLLUPIT:
Rollup 1: Miten syömishäiriö voi näkyä?

Rollup 2: Normaalia on... Epänormaalia on...

Rollup 3: Kielteisten ajatusten kehä

Rollup 4: Muutos

Materiaalin lainaussopimus PDF-tiedostona

Syömishäiriöinfopiste

Syömishäiriöliitto-SYLI ry on laatinut nuorille suunnatun infomateriaalin syömishäiriöistä. Materiaalin kohderyhmänä ovat n. 14–20-vuotiaat nuoret. Syömishäiriöinfopisteeseen sisältyy 15 minuutin pituinen video sekä neljä rolluppia. Syömishäiriöinfopiste on tuotettu Syömishäiriöliitto-SYLI ry:n Olet Arvokas -projektissa, jonka yhtenä tavoitteena oli tuottaa ennaltaehkäisevää materiaalia nuorille. Syömishäiriöinfopiste kertoo syömishäiriöistä realistisesti ja ymmärrettävästi. Koulu tai oppilaitos voi lainata materiaalin käyttöönsä esimerkiksi terveystiedon tunnille, teemapäiviin tms. tilaisuuksiin Syömishäiriöliitto-SYLI ry:n toimistoilta. Materiaalin on tarkoitus toimia ns. kylmäasemana. Siihen tutustumiseen ei tarvita ohjaajaa, vaan ohjaajana toimii video ja sitä täydentävät rollupit.

Videolla kertojan ääni käsittelee sairauden kulkua syömishäiriön kaaren avulla. Kolmen sairastuneen ja yhden läheisen kommentit avaavat syömishäiriön eri vaiheita kokemusnäkökulmasta.
Materiaaliin kuuluvissa rollupeissa kuvataan mm. syömishäiriöön liittyviä oireita. Miten syömishäiriö voi näkyä? listaa niin fyysisiä kuin psyykkisiäkin merkkejä sairaudesta, kuten väsymystä ja sosiaalisista suhteista vetäytymistä. Kielteisten ajatusten kehä kertoo, miten negatiiviset ajatukset muodostavat noidankehän, josta ei tunnu olevan ulospääsyä. Normaalia-epänormaalia-rollupissa kuvataan sitä, millaista on terveen ihmisen syöminen ja miten se eroaa sairastuneen ruokailusta. (Mukailtu: Syömishäiriön ravitsemushoito. Viljanen, R., Larjosto, M. ja Palva-Ahola, M. Duodecim) Muutos rollup kertoo katselijalle, mitä asioita sairaudesta paranemiseen liittyy. Rollupeissa käydään siis läpi sairauden erityispiirteitä, ja annetaan tietoa sairastuneen ajatus- ja tunnemaailmasta.

Syömishäiriöinfopisteeseen kuuluu 1 DVD-levy, 4 kpl 80x200cm rollup-telinettä ja 100 kpl nuorille suunnattuja flyereita, joissa on auttavien numeroiden ja nettisivujen yhteystiedot. Lainaus on maksutonta, mutta mahdolliset toimituskulut tulevat materiaalia lainaavan tahon maksettavaksi. Nouto on mahdollista Turun keskustoimistosta, Oulun aluetoimistosta, Tampereen toimintakeskuksesta, Lounais-Suomen – SYLI ry:n toimistolta (Turku) ja Etelän-SYLI ry:n toimistolta (Helsinki).

Mikäli olet kiinnostunut Syömishäiriöinfopisteen lainaamisesta, ota yhteyttä sinua lähinnä olevaan toimistoon. Toimistojen yhteystiedot:

Yliopistonkatu 24 B 27, 20100 Turku
info@syomishairioliitto.fi